SpareBank1-kunder forsøkt lurt

Flere tusen bedt om å oppgi sensitiv informasjon.

 ANGREPET: : Kunder av SpareBank1 har mottatt pishingangrep over e-post. Foto: Bølstad,Geir/ Dagbladet.
ANGREPET: : Kunder av SpareBank1 har mottatt pishingangrep over e-post. Foto: Bølstad,Geir/ Dagbladet.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere tusen SpareBank1-kunder er det siste døgnet blitt utsatt for et pishingangrep. Det har skjedd i form av e-poster som tilsynelatende kommer fra banken, og som leder deg inn til en falsk påloggingsside.

Der blir du ifølge banken bedt om å oppgi personlig informasjon, kortnummer og sikkerhetskoden din. Banken understreker imidlertid at dette dreier seg om et angrep fra kriminelle, som trolig vil benytte seg av informasjonen til å få tilgang til nettbanken din.

- Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på usikre nettsider. Du skal aldri gi fra deg sensitiv informasjon på e-post eller usikre nettsider, selv om du mottar e-post som ber deg om å gjøre dette, heter det fra banken.

Et klart tegn på at innloggingssiden kundene er blitt sendt til faktisk er falsk, er at domenenavnet ikke stemmer. Rådet fra banken er å alltid forsikre seg om at domenenavnet stemmer, og at du er på en "sikker side". Det ser du ved at det står "https" i adressefeltet.

Banken oppfordrer kunder som har gitt fra seg informasjon til å ta kontakt med banken. Kortene bør da sperres.

- Vi vet foreløpig ikke annet enn at det er stort. Vi har jobbet med å finne ut hvem som står bak, og hvor mange som har gitt informasjonen sin videre, sier informasjonssjef Frode Sandal til NRK.

- Vi tror opplysningene du blir bedt om å oppgi, skal brukes til å svindle deg i neste sving, sier Sandal.