Sparte staten for flere hundre millioner

TRONDHEIM (Dagbladet): Kristian Sakshaug klarte kunststykket å spare staten for store penger. Hvordan? Han sjekket fakta før man startet jobben med å rette opp doseringer langs veiene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SINTEF-forskerens forskning på data fra mer enn 10000 svinger langs veiene i fylkene Møre og Romsdal, Rogaland, Akershus og Trøndelag avdekket nemlig følgende: bedre dosering fører ikke til færre ulykker.

- Det har skjedd flere ulykker i svinger med stor dosering enn i svinger med for liten dosering, fastslår Sakshaug.

Dette resultatet er helt motsatt av hva man på forhånd hadde ventet å finne: Enkle analyser og utenlandske studier tydet på at det var høy ulykkesrisiko i svinger med for lav dosering. Statens vegvesen var derfor klare til å sette i gang et prosjekt for å rette opp doseringer i stor skala langs norske veier.

Sakshaug fant altså det helt motsatte resultat, men er ikke sikker på årsaken.

- Vi mistenker at veivesenet har tatt for seg ulykkessvinger og sagt at her er det for liten dosering, så vi legger på mer neste gang vi asfalterer. Da får du en sammenheng mellom høy dosering og mange ulykker. Vi får altså en falsk statistisk effekt.

Forskeren sier det også kan være at bilførere kjører mer forsiktig i svinger de opplever som ekle, fordi doseringen er for lav. Mens de gasser på litt ekstra i svinger med god dosering.

- Vi kan uansett slå fast at et stort program for å rette opp doseringen i mange svinger, ikke vil gi noen stor reduksjon i antall ulykker. Det var snakk om å bruke hundrevis av millioner i løpet av en fireårsperiode, men prosjektet er nå kraftig redusert.

- Så nå er du statskassas helt?

- Det føles ikke sånn, men jeg sparte jo staten for noen kroner.