Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Corona

Spektakulær bråstopp

De skulle vært på veien i et halvt år og besøkt omkring 300 steder i Norge. I stedet omsetning for 200 millioner parkert og pakket sammen.

BRÅSTOPP: Hugos tivoli har gjort sine største investeringer før denne sesongen. Nå er den lagt på is. 37 lastebiler står parkert, mens karusellene er stuet sammen i en gammel militærleir. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BRÅSTOPP: Hugos tivoli har gjort sine største investeringer før denne sesongen. Nå er den lagt på is. 37 lastebiler står parkert, mens karusellene er stuet sammen i en gammel militærleir. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

LEVANGER (Dagbladet): Du skal lete lenge etter en nordmann som aldri har besøkt et sirkus eller tivoli, men hvor ofte tenker du egentlig på dem når de ikke er der?

I år skulle norske tivolier - som er få i antallet - besøkt omkring 300 norske byer og tettsteder. Bygdedager, handelsstevner, 17. mai og folkefester.

ARVTAKER: Ida Johansen har tatt over etter far Hugo som tivolisjef. Nå kjemper hun med nebb og klør for å bevare familiebedriften.
ARVTAKER: Ida Johansen har tatt over etter far Hugo som tivolisjef. Nå kjemper hun med nebb og klør for å bevare familiebedriften. Vis mer

Det har gått 30 minutter siden Abid Raja kom med det forventede, men likevel blytunge, dødsstøtet. Alle arrangementer med over 500 personer er forbudt fram til 1. september.

Bråstopp

Hugo Johansen ser betuttet ut med hendene i lomma på boblejakka. Dattera Ida - som omtaler seg som evig optimist - ser mer resolutt ut, klar til å gå i kamp.

ANNERLEDES: Det er duket for en litt annen 17. mai-feiring for folk flest. Reporter: Ellen Karin Moen Vis mer

Det er ikke blitt mai ennå. På et jorde i Levanger, blant sagflis og dyrefôr, står 37 avskiltede lastebiler. Slik vil de trolig stå helt stille i et år til, som pengesluk på noen sett hjul.

- Det er rett og slett bråstopp. 2020 skulle liksom være året. Vi har gjort ekstra investeringer og skulle slå ekstra på stortromma. Det var ny profil, nye konsepter og nye karuseller. For oss er det enorme investeringer. Dette kunne ikke kommet på et verre tidspunkt, sier Hugo og Ida Johansen til Dagbladet.

NEDTONET: Tivoli er 17. mai-tradisjon i flere større norske byer. I år ble nasjonaldagen annerledes, på alle mulige måter.
NEDTONET: Tivoli er 17. mai-tradisjon i flere større norske byer. I år ble nasjonaldagen annerledes, på alle mulige måter. Vis mer

Familietivoliet ble startet opp allerede i 1936 av Hugos far, Henry. De er blitt et av Norges største omreisende tivoli. Fra midten av april til midten av oktober er de stort sett på veien hele tida, hovedsakelig fra Trondheim og nordover.

Kamp for tilværelsen

De er sesongbedriftene som kanskje sitter igjen med de svakeste kortene i et coronarammet Norge. Kontantstøtteordningen fra regjeringen treffer i stor grad ikke sirkus og tivoli en bransje som regner med de trenger minst 50 millioner kroner for å overleve.

FALLER: Ida Johansen ber regjeringen komme på banen med en klar kompensasjonspakke som kan redde norske sesongbedrifter.
FALLER: Ida Johansen ber regjeringen komme på banen med en klar kompensasjonspakke som kan redde norske sesongbedrifter. Vis mer

De faller helt igjennom basert på faste kostnader fra mars til mai, slik krisepakkene nå legger opp til.

Frykten er at alt skal gå tapt, at de familiedrevne sirkusene og tivoliene i Norge skal gå konkurs og at de aldri kommer seg på veien igjen.

- Bare å glemme

- 17. mai blir det ingenting av. Sesongen 2020 er bare å glemme. Om man kunne startet opp i juli, ville det vært umulig å gjennomføre. Vi har 55 ansatte og 37 trailere, de fleste ansatte kommer fra Romania. Skulle vi fått de inn i Norge, måtte de vært to uker i karantene. Det hadde vært umulig å gjennomføre. Vi er også bekymret for disse ansatte.

DYRT: Tivoliet har 37 ansatte, de fleste kommer fra Romania, mange er i slekt og stammer fra tømmerhoggersamfunn der førerkort på lastebil har vært en forutsetning. De ansatte både frakter og drifter tivoliet.
DYRT: Tivoliet har 37 ansatte, de fleste kommer fra Romania, mange er i slekt og stammer fra tømmerhoggersamfunn der førerkort på lastebil har vært en forutsetning. De ansatte både frakter og drifter tivoliet. Vis mer

- Er det utenkelig at tivoliet kan drives av nordmenn?

- Ja, det er mye opplæring som skal til. Nesten alle ansatte hos oss har førerkort på lastebil. Det er heller ikke mange nordmenn som vil være borte og jobbe seks måneder i strekk, sier Hugo Johansen og trekker på skuldrene.

Ingenting igjen

Det er noe trist ved å se de fargesprakende vognene, bilene og bodene tomme, ubrukt og pakket ned. Tivoli- og sirkusaktørene omsetter for rundt 200 millioner kroner årlig, og har millioner av besøkende på hundrevis av steder.

Hugos tivoli alene omsetter for rundt 26-27 millioner per sesong. I år blir det trolig null. Kostnadene er skåret til beinet.

Far og datter Johansen tar oss med til Rinnan, noen kilometer lenger nord for jordet i Levanger. I den gamle militærleiren Rinnleiret står karusellene pakket ned bak tunge skyvedører.

TOMME LUKER: Det spørs om disse bodene får se annet enn jordene på Levanger i løpet av 2020.
TOMME LUKER: Det spørs om disse bodene får se annet enn jordene på Levanger i løpet av 2020. Vis mer

- Med corona er det ingenting igjen. Så får vi se om vi kan finne på noe med den kunnskapen og utstyret vi har, men det virker umulig, sier Ida Johansen.

Politisk kamp

Det kjempes nå en dragkamp på Stortinget for å avklare hvordan sesongbedrifter spesielt skal komme seg gjennom krisa. Reiselivsnæringen og andre sesongbaserte bedrifter landet rundt lever nå i frykt og usikkerhet.

GRÅTT: Tivoliet forbindes med sterke farger og glede. Nå er det alt annet enn det.
GRÅTT: Tivoliet forbindes med sterke farger og glede. Nå er det alt annet enn det. Vis mer

Hva skjer videre?

Finanskomiteen på Stortinget har bedt regjeringen om å legge fram en kompensasjonsmodell bedre tilpasset sesongbedriftene. Det har ennå ikke kommet.

Finansminister Jan Tore Sanner svarte i Stortinget i forrige uke at regjeringen jobber med å få på plass en beregningsmodell.

- Disse bedriftene, for eksempel alpinsentre og fornøyelsesparker, tjener penger i løpet av en kort periode, som de bruker til å dekke kostnadene gjennom hele året. De er derfor ekstra utsatt for midlertidig omsetningsfall dersom det skjer i høysesongen, svarte han.

ARVEN: Ida og Hugo Johansen er begge vant til å være på veien fra midten av april til midten av oktober. Nå er de mest bekymret for om familiefirmaet overlever.
ARVEN: Ida og Hugo Johansen er begge vant til å være på veien fra midten av april til midten av oktober. Nå er de mest bekymret for om familiefirmaet overlever. Vis mer

Krever svar

Inntil videre kan disse søke i den generelle kompensasjonsordningen, og enkelte sesongbedrifter har allerede fått støtte.

En av dem som kjemper for mer klarhet for disse på Stortinget nå, er Sigbjørn Gjelsvik (Sp).

- Det er gått over en måned siden Stortinget fattet vedtak om en ny ordning. Ingenting har skjedd i regjeringen, og det er kommet null og niks og gi av svar til bedrifter i en stadig mer krevende situasjon, sier han til Dagbladet.

- Dette er fullstendig uholdbart for personene og bedriftene det gjelder, sier Gjelsvik.

Han har nå lagt ytterligere press på Sanner, som må svare i Stortingets spørretime til uka om hvilke tiltak regjeringen vil komme med for sesongbedriftene.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!