Spekulasjoner om BMW-oppkjøp

Fremtiden til det tyske bilkonsernet BMW er usikker. Etter det overraskende lederskiftet i BMW i uken som gikk, står konsernet igjen i sentrum, og denne gang gjelder det spekulasjoner om oppkjøp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag måtte konsernsjef Bernd Pischtsrieder gå av etter hardt press fra den største aksjonæren, Quandt-familien som kontrollerer vel 40 prosent av aksjene. Han ble erstattet av produksjonsdirektøren i selskapet, Joachim Milberg.

En av topplederne i DaimlerChrysler-konsernet, Robert Eaton, sa søndag at BMW kommer til å bli mål for oppkjøpsforsøk. Han hevder at det står minst tre eller fire interessenter klare.

Rover-tap

Det er særlig den tidligere britiske bilprodusenten Rover som skaper problemer for BMW - og som kostet konsernsjefen jobben. Bernd Pischtsrieder er en meget respektert industrimann, og han ble først møtt med stor tillit og store forventninger da han kjøpte det tapsrammede Rover fra British Aerospace for fem år siden.

Men etter godt over fem år uten at han klarte å snu underskudd til overskudd, var tilliten blitt tynnslitt. Allerede ryktene om at konsernledelsen var i ferd med å bli skiftet ut i BMW, førte i slutten av forrige uke til oppgang for BMW-aksjene.

Ifølge businessmagasinet Forbes har BMW-eide Rover tapt 1,8 milliarder tyske mark bare i 1998. For 1999 regner man med at Rover vil tape over to milliarder tyske mark, eller 8,8 milliarder kroner. Ekspertene mener videre at BMW er i ferd med å havne i bakleksa i omstruktureringen av bilbransjen som har skutt fart de siste årene.

Lederen for instituttet for bilbransjeøkonomi ved høyskolen i Nürtingen, Willi Diez, anbefaler BMW i alle fall å kvitte seg med Rover.

Men Quandt-familien sier foreløpig at de ikke akter å selge. Alle forsøk på å kjøpe Quandt-familiens aksjer er så langt blitt møtt med avslag, sa familiens talsmann Thomas Gauly til DPA lørdag. Tvert imot har familien stor tro på omorganiseringen som skal følge av lederskiftet.

Frykt i Storbritannia

Både britiske myndigheter og fagbevegelsen frykter for BMWs videre skjebne. 50.000 britiske arbeidstagere er knyttet til Rover, de fleste som underleverandører. BMW krever et klekkelig britisk statstilskudd til Rover hvis den skal overleve.

Ifølge Sunday Times er den britiske Labour-regjeringen villig til å pumpe opptil 150 millioner pund (nærmere 1,9 milliarder kroner) inn i Rover. Det er uklart hva BMW-ledelsen skal gjøre til gjengjeld.

(NTB-DPA)