Spenn fast for billig flyhøst

Med fast lavpris på under fem hundre kroner hos Norwegian Air Shuttle til alle store byer i Sør-Norge er det snart slutt på det rådyre SAS/Braathens-monopolet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fritidsreisende vil spare tusener og store bedrifter millioner når Norwegian Air Shuttle letter 1. september. Nøyaktige avgangstider og priser er ennå ikke klare, men Dagbladet kan i dag presentere hovedtrekkene i det nye tilbudet passasjerer over hele landet får fra 1.september.

Alle som har flydd Ryanair vil kjenne igjen Norwegian Air Shuttles lavpriskonsept. Men samtidig vil mye være ulikt.

Grunnen er at NAS først og fremst satser på forretningskunder. Dermed er det blant annet ikke aktuelt å kreve innsjekking to timer før avgang.

Førsteamanuensis Frode Steen ved Norges Handelshøyskole oppfordrer alle til å benytte seg av det nye tilbudet: - Det er fryktelig viktig for både næringsliv og privatpersoner at SAS får konkurranse.

- Da Color Air kom på banen i 1998 syntes folk det var morsomt, men de lot være å fly med dem. Nå har NAS svært gode muligheter til å lykkes. Det vil vi alle ha nytte av, for prisene er altfor høye i dag. Det går særlig utover distriktene, sier Steen som er ekspert på konkurransepolitikk og har studert flymarkedet i en årrekke.

 Slik blir tilbudet:

  • Fra Oslo til Stavanger, Bergen og Trondheim vil NAS fly seks rundturer daglig - tre om morgenen og tre om kvelden. Midt på dagen da færrest flyr vil det ikke være noen avganger.

Fullpris: Under tusen kroner en vei.

Lavpris: Under fem hundre kroner en vei.

Dagens SAS/Braathens-enveispris: 1602 kroner til Stavanger og Bergen, 1652 kroner til Trondheim.

  • Fra Oslo til Tromsø vil NAS fly to rundturer - en morgen og en kveld.

Fullpris: Under to tusen kroner en vei.

Lavpris: Under tusen kroner en vei.

Dagens SAS/Braathens-pris: 3012,-

 Betingelser:

  • NAS selger bare enveisbilletter. Dermed vil det heller ikke være noe krav om å være borte mellom lørdag og søndag for å få lavprisbilletter - slik mange selskaper har i dag. Det eneste som avgjør om du får den rimeligste er hvor tidlig du bestiller. Selskapet lover også at det på hver avgang vil være et reelt antall lavprisbilletter.
  • Forskjellen på lav- og fullpris vil være fleksibilitet. Med fullpris kan du gjøre visse forandringer. Med lavpris kan du bli tvunget til å bestille ny billett hvis du ikke rekker flyet. Hvis du sitter med en lavprisbillett kan du imidlertid kjøpe deg opp til fullpris.

 Salg

  • Det vil både bli anledning til å bestille på Internett, reisebyrå og telefon. Kundesenteret vil sannsynligvis bli lagt til Tromsø.

 Bagasje:

  • Det såkalte punkt-til-punkt-prinsippet. Det betyr at hvis du flyr med NAS til Trondheim, men skal videre til Bodø, må du sjekke inn bagasjen på nytt i Trondheim.

 Innsjekking:

  • Trolig vil det skje på samme måte som du gjør med SAS/Braathens i dag. Siden NAS henvender seg til forretningskunder, er det ikke aktuelt å gjøre som Ryanair å kreve innsjekking to timer før avgang.

Servering om bord:

  • Ingen. På grunn av den lange strekningen vurderer NAS imidlertid å servere mot betaling på Oslo-Tromsø-ruten.

 Personale:

  • NAS er i gang med å ansette folk. Både oppsagte i Braathens, ansatte i SAS/Widerøe/Braathens og nordmenn i utenlandske selskaper har søkt.
  • Selskapet vil trolig også benytte seg av pensjonerte flygere fra SAS/Braathens. De kan fly til de er 65 år gamle.

 Fly

Boeing 737-300. 148 seter, ingen skillevegger. Ingen forskjell mellom de som flyr lav- og fullpris.

 Sikkerhet

NAS vil følge de samme høye krav til sikkerhet som de etablerte selskapene gjør.

 Oppstart

1. september. Salget av billetter vil trolig starte 1. august.