- Spesielt at vi spanderte på IOC-medlemmer

Jomar Selvaag var en av hovedstrategene bak Lillehammers OL-kampanje. Han sier at «Lillehammer OL 94 AS», der han var markedssjef, var blant de første søkerselskapene som drev en aktiv kampanje med systematisk bearbeiding av IOC-medlemmene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste avsløringene av OL-pampenes ukultur viser at den systematiske bearbeidingen, med røtter i Lillehammer, til dels har gått av skaftet.

- Det er frenetisk konkurranse mellom søkerselskapene. Jeg tror bearbeidingen av IOC-medlemmene har tiltatt i omfang etter vår kampanje, sier han.

Nå stiller Selvaag spørsmål ved om det var riktig å invitere medlemmer av Den internasjonale olympiske komité (IOC) med følge på gratisreise til Lillehammer.

- Det er 10- 15 år siden dette skjedde, og atmosfæren og rammen rundt arbeidet var særegen. I dag synes jeg nok det er litt spesielt at vi betalte for at IOC-medlemmer med koner fra alle verdens kontinenter skulle få gratis flyreise, hotellopphold og bevertning på Lillehammer, sier Selvaag.

Ikke alle OL-toppene takket ja til invitasjonen. Av gaver som ble gitt til IOC-medlemmene nevner Selvaag lusekofter, isbjørner i krystall (til cirka 75 kroner stykket) og innrammede kopier av Weidemann-malerier.

- Jeg tror det siste stedet i verden du ber om bestikkelser er her i Norge, sier Selvaag.

- Men det er en organisasjon med høy sigarføring. Det reagerte de aller fleste av oss på, sier Selvaag.