Dumt konsept:  Elon Musk er ikke videre begeistret for hydrogendrevne biler. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
Dumt konsept: Elon Musk er ikke videre begeistret for hydrogendrevne biler. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Spetalen og Musk rykende uenige om elbilens fremtid

Spetalen sier hydrogen, mens Musk sverger til batterier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Tesla-gründer Elon Musk (44) synes hydrogen er et utrolig dumt konsept og mener effektiviteten er halvparten av batterier. Hos investor Øystein Stray Spetalen møter han døve ører.

Musk sa på Samferdselsdepartementets konferanse torsdag at det er så klart som dag og natt at fornybar energi og batterier er den beste løsningen.

- Jeg er fysiker og bruker fysikken som utgangspunkt for kritisk tenkning og for å evaluere teknologier. Allerede under studiene var det veldig klart for meg at elektrisitet var den riktige veien å gå, sier Musk ifølge Finansavisen.

Musk har ved tidligere anledninger gått hardt ut mot hydrogenbaserte brenselcellebiler, som mange anser som et alternativ til batteribilene. Begge typene har elektriske motorer, men mens hydrogenbilene baserer seg på hydrogen, bruker Musks elbiler batteri i energilagringen.

«Hvis man skal velge en energimekanisme, så er hydrogen et utrolig dumt valg. Man bør velge metan eller propan,» sa Musk i etterkant av en tale ved konferansen Automotive News World Congress i Detroit i fjor.

Torsdag utdypet han ifølge Finansavisen utspillet i en noe mer politisk korrekt versjon:

- Problemet er at man får hydrogen gjennom å splitte vann ved bruk av strøm, som er en svært energikrevende prosess. Når man har splittet hydrogen, må man komprimere det, som også krever mye energi, og lagre det, sier han, og fortsetter:

- Videre må det gjennom en brenselcelle i bilen for å gjøre det om til energi.

Spetalen var selv til stede under konferansen, og ble ikke overbevist av Tesla-gründerens presentasjon. Selv har han investert tungt i hydrogenselskapet NEL, hvor han eier over 11 prosent.

Spetalen mener at markedet for hydrogenbiler vil øke gradvis før farten tiltar.

- Dette markedet kommer gradvis. For ti år siden var Think verdens mest moderne batteridrevne elbil, når dette først begynner å bevege seg vil det gå fort, sier han ifølge TDN.

Spetalen sier videre at store bilprodusentene har sagt at elbilene de produserer nå er forløpere til hydrogenbilen.- De sier de vil bytte ut litiumbatteriet med brenselsceller, sier han.