Spice Girls

På under ett år har Spice Girls solgt 14,5 millioner plater og tjent rundt 600 millioner kroner. Det skyldes ikke bare gigantisk markedsføring. Ved å rendyrke hver sin stil, appellerer krydderjentene til nesten alle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spice Girls har toppet singel-lista i Storbritannia med sine fire første singler og slått rekorden til Beatles ved å gå rett til topps på listene i USA. Krydderjentene figurerer daglig i media, fans over hele verden kler seg i Spice Girls-effekter, og jenter helt ned i barnehagen etterlikner sine favoritter. Hysteriet er uten sidestykke i jentebandsammenheng.

Det var plateselskapet Virgin som skapte Spice Girls. De arrangerte en audition og plukket ut jentene som de mente passet best til konseptet.

- Spice Girls er sammensatt av personer med ulike roller. Dermed kan alle jenter finne en å identifisere seg med. Gutta på sin side kan finne sitt favorittkrydder, sier Elisabeth Ols Vold, musikkjournalist i ungdomsbladet Topp.

Rampete

Emma Bunton (21) er Baby Spice, den barnslige, blonde og søte. Victoria Adams (23) er Posh Spice, jålejenta med lekre klær. Melanie B (21) har fått rollen som Scary Spice, den rampete guttejenta. Melanie C (23) er Sporty Spice med en sunn og frisk image. Og Geri Halliwell (24) har fått tilnavnet Ginger Spice på grunn av sitt røde hår og livlige temperament.

- Bandet blir markedsført som en merkevare på linje med Levis og Diesel. Det er en oppkonstruert greie som er laget for å appellere til flest mulig. Navnet Spice Girls - eller krydderjentene - tilsier at her finner man noe for enhver smak, sier Ronny Kjeserud i Coca-Cola.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forsker på ungdomstrender i Norden, Russland og på Baltikum.

- Kombinasjonen av lettfattelig musikk og en litt rampete image appellerer til mange unge. Spice Girls er guttejenter og feminine på en gang, sier Kjeserud.

Ordinære jenter

Ole Evenrud i plateselskap Polygram hevder at jentene kom på rett sted til rett tid. Musikkbransjen har lenge ventet på en kvinnelig utgave av Take That eller Back Street Boys.

- Dette er ganske ordinære jenter som har gjort eventyrlig suksess. Folk elsker historier om vanlige folk som blir noe stort: Se bare på hvilken appell Kjell Inge Røkke og Ole Gunnar Solskjær har, sier konsulent Paal Fure i reklamebyrået Magic Hat.

Morten Ståle Nilsen, redaktør i musikkbladet Beat, mener det er avgjørende at jentene ser glamorøse ut uten å være supermodeller. De er jentene i gata som gjør det beste ut av det de er.

- Jantelov-knusere

- Jentene representrerer andre generasjons kvinnefrigjøring. De er jantelov-knusere som tør å stikke seg fram, sier Paal Fure om bandet som har fått klistrelappen «Girl Power» festet til seg.

Bak jentebandet står et massivt markedsføringsapparat som uten tvil har lyktes med å skape en hype rundt fenomenet Spice Girls.

- Få band er blitt markedsført så perfekt som Spice Girls. Plateselskapet har arrangert turer til blant annet Bali, Finland og Praha både for fans og pressen, og jentene stiller opp på alt, sier han.

Spice Girls