Spillegale får ikke hjelp

Klarer bare å svare under halvparten som ringer hjelpetelefonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Lotteritilsynet vil videreføre hjelpetelefonen for folk som lider av spilleavhengighet. Fram til nyttår er tjenesten et prøveprosjekt. Men svarprosenten må bli langt bedre enn i dag.

Møter telefonsvarer

Flere tusen ringer telefonen, først å fremst for å få hjelp til kutte avhengigheten til spilleautomater. Men det er ikke lett å komme gjennom på telefonen.

I følge en rapport fra Lotteritilsynet var det ved utgangen av august i år bare fire av ti anrop til hjelpetelefonen som ble besvart.

Med bare en ansatt og en telefonlinje er det mange som bare møter en telefonsvarer når de ringer for å få hjelp til å takle sin personlige problemer. De som hjelper de spillegale over telefon opplyser selv at de har reddet menneskers liv gjennom tjenesten.

Likevel er ikke tilbudet utvidet med flere ansatte og telefonlinjer.

Tulletelefoner

Lotteritilsynet har ikke noe svar på hvorfor folk legger på før de får hjelp. I rapporten spekulerer tilsynet i at noen kanskje legger på fordi de får kalde føtter, eller fordi de ikke orker å vente før noen svarer telefonen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer