MØTES IGJEN: Klokka 13.00 i dag møtes representanter for Norwegian og de streikende pilotene til et møte hos Riksmeklingsmannen. Bjørn Kjos har tidligere sagt til Dagbladet at han har mareritt på grunn av arbeidskonflikten. Foto: Øistein Norum Monsen
MØTES IGJEN: Klokka 13.00 i dag møtes representanter for Norwegian og de streikende pilotene til et møte hos Riksmeklingsmannen. Bjørn Kjos har tidligere sagt til Dagbladet at han har mareritt på grunn av arbeidskonflikten. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

Spillet om Norwegian endret: - Nå er det ikke lenger snakk om mor vs datter, men datter vs døtre

Dette skal til for at partene i Norwegian-streiken blir enige i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag møtes partene i Norwegian-streiken til nytt møte hos Riksmeklingsmannen klokka 13.00. Begge partene har begjært mekling på samtykkebasert grunnlag, og det er håp om en enighet. Men partene er fortsatt langt fra hverandre.

Begge sider må fire på kravene for at de skal komme fram til en løsning, mener advokat og ekspert i arbeidsrett, Jan Tormod Dege.

- Det som er helt sikkert, er at Kjos med sitt moderselskap er den reelle arbeidsgiveren. Jeg har selv hatt en tilsvarende sak, hvor jeg representerte et mor- og datterselskap, og der tapte jeg bittert, sier Dege til Dagbladet.

Denne saken ble behandlet helt opp til Høyesterett.

- Her ble mor ansett som den reelle arbeidsgiver sammen med datteren, og dette kommer Kjos også til å oppleve. Arbeidsgiveransvaret kan godt ligge i datterselskapet, men det må tilknyttes morselskapet, og mor må ta ansvar for datter, mener Dege.

Det sure eplet Han mener altså at Parat har rett på dette stridspunktet, men at de samtidig må bite i det sure eplet og gi seg på andre områder i forhandlingene.

- På den andre siden er det helt klart at pilotene må gi seg når det gjelder ytelsespensjon. Den er ikke tidsmessig lenger. Det er helt opplagt at der må pilotene gi seg, mener Dege.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og det er også ganske sikkert at pilotenes lønns- og arbeidsvilkår må tilpasses den internasjonale verdenen. Der må kanskje også myndighetene bli litt mer fleksible, sier Dege.

- Hvis det går slik som jeg sier, vil Kjos få piloter med høy kvalitet, men med arbeidsvilkår som er konkuransedyktige i forhold til andre. Det er der løsningen ligger.

Mor vs døtrene Frode Steen, professor ved Norges handelshøyskole, og ekspert på luftfartsøkonomi, sier spillet ble endret i går. Norwegian var fra før delt i Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway. I går varslet Norwegian at de ønsker at pilotene i datterselskapet Norwegian Air Norway skal deles i tre skandinaviske datterselskap der pilotene heller skal ansettes i forhold til nasjonalitet i Sverige, Danmark og Norge.
 
- Nå er det ikke lenger snakk om mor vs datter, men datter vs døtre, sier Steen til Dagbladet.
 
Pilotene ønsker en tariffavtale med morselskapet NAS, som de mener er deres reelle arbeidsgiver. Kjos mener dette er umulig, blant annet av hensyn til banker og finansinstitusjoner.
 
- Det kan være at utspillet i går var et forsøk på å få pilotene til å tolerere å være i datterselskapet, i stedet for å spres til tre datterselskaper. En tredeling er bekymringsfullt for Parat da det reduserer deres samlede forhandlingskraft. Hvis det er tilstrekkelig med forskjeller innad blant pilotene, vil det fort føre til en delt løsning med tariffavtaler med danskene og svenskene før den norske delen kommer på plass.

- I så fall blir det viktigere for Parat å få en samlet avtale nå, selv om dette innebærer at de mister muligheten til å komme opp i moderselskapet. En delt løsning med tre datterselskap vil trolig fremstå som det verste alternativet for de norske pilotene i Parat, sier Steen. På den annen side har pilotene hele tiden sagt at de står samlet, sier Steen.
 
- Hvor lenge kan konflikten og streiken vare?
 
- Det vet bare pilotene og Norwegian. Men jeg synes forsåvidt det har vart lenge allerede.

- Store konsekvenser Tidligere riksmeklingsmann Reidar Webster synes det framstår som at begge parter nå har svært mye å tape.

- Dette vil bli et nytt forsøk, og nå er jo aggresjonen høyere enn noen gang, men jeg tror også at redselen for å mislykkes er blitt større, sier Webster til Dagbladet.

Han synes det er vanskelig å spå hva som skal til for at partene skal komme til enighet, kun basert på mediedekningen.

- Men det som slår meg, er at konsekvensene for begge parter er veldig store hvis de mislykkes. Arbeidsgiversiden må stable på beina nye firmaer og arbeidstakerne blir stående uten jobb. Så her er det mye å tape, sier Webster.

- På tide å finne løsninger Halvor Vatnar, leder for pilotene i Norwegian, sier følgende til NTB:

- Vi mener det er på tide å finne løsninger på konflikten med tanke på alle passasjerene som ikke kommer dit de skal. Vi forventer å kunne diskutere de viktigste spørsmålene som så langt i konflikten ikke har vært oppe til reelle drøftelser.

STEILE FRONTER: Tidligere riksmeklingsmann Reidar Webster mener begge parter har mye å tape hvis de ikke kommer til enighet. Arkivfoto: Dagbladet
STEILE FRONTER: Tidligere riksmeklingsmann Reidar Webster mener begge parter har mye å tape hvis de ikke kommer til enighet. Arkivfoto: Dagbladet Vis mer