Splittelse blant lastebilsjåfører

Norges Lastebileier-Forbund mener de varslede ulovlige blokadene blant streikende lastebilsjåfører er desperate handlinger for å gjøre streiken effektiv. I lastebilnæringen er streiken nemlig ikke så effektiv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En aksjonsgruppe innen langtransport varslet i helgen at de innen onsdag ville blokkere samtlige ferjekaier og grenseoverganger. Fagforeningene tar avstand fra aksjonen.

- Bare 5 prosent av lastebilsjåførene er organisert. Derfor får streiken svært begrenset effekt, forteller forhandlingssjef Einar Brændshøi i Norges Lastebileier-Forbund.

Lav organisasjonsgrad henger sammen med at mange lastebilsjåfører eier egne biler og kjører selv. Men ifølge Brændshøi skyldes det også at de fleste lastebilsjåførene har en lønn som ligger langt over tariffen.

Vil avslutte

De 26 YS-organiserte sjåførene i Kingsrød Transport i Østfold har sendt brev til sitt forbund og bedt om å få avslutte streiken for egen del.

Kingsrød Klubben begrunner dette med at streiken er lite effektiv, ettersom en rekke andre godsselskaper i Østfold sørger for den nødvendige godstransport.

(NTB)