Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Splittet i fillebiter

- Jens er fortsatt en glitrende selger, men problemet er at produksjonsavdelingen ikke kan levere varene. Han er en selger uten produkt. Det merker velgerne, sier valgforsker Frank Aarebrot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det historiske lavmålet på popularitetsmålingen for Jens Stoltenberg står i sterk kontrast til de skyhøye forventningene etter at han ble statsministerkandidat i februar. Da skulle den karismatiske Jens fronte Arbeiderpartiets ambisjon om makt utad, mens Jagland fikk beholde tømmene innad.

Det er nettopp denne delingen av lederskapet valgforsker Frank Aarebrot mener bidrar til bunnmålingen for Jens.

- Splittingen av statsminister- og partiledervervet gjør det vanskelig å få en konsentrasjon om lederen. Det er vanskelig å dele ut Oscar til to mannlige hovedroller i samme film. Dette er et strukturproblem som fører til at Jens vanskelig kan nå like høyt på slike målinger som Bondevik eller Gro, sier Aarebrot til Dagbladet.

- Den andre grunnen til de dårlige tallene er selvsagt splittelsen i partiet, mener Aarebrot.

Mange saker

Lista over kontroversielle saker er lang:

  • Delprivatisering av Statoil.
  • Fornyelsen av offentlig sektor.
  • Konkurranseutsetting.
  • Fylkeskommunens framtid.
  • Åpning for en ny EU-søknad. Alle disse sakene skal avgjøres på landsmøtet.

Må vinne landsmøtet

- Landsmøtedelegatene vil være fryktelig redde for å gi Jens en på trynet. For hvis Jens ikke vinner landsmøtet og får de politiske varene han trenger, er det virkelig alvorlig for partiet, sier Aarebrot, som ikke tror Jens kan forvente å få bedre målinger i ventesituasjonen.

- Han kunne valgt en ny runde med Smile-Jens i kvinnebladene og solgt seg sjøl i påvente av bedre politiske saker. Det har han ikke gjort, og personlig respekterer jeg ham for det, sier Ap-mannen Aarebrot.

Skyhøye forventinger

Da Stoltenberg grep makta i mars, sa kommunikasjonsrådgiver Sten Helland til Dagbladet at Jens var den perfekte kommunikator, med en magnetisme på linje med Reagan, Blair og Clinton. I dag tar den tidligere Jagland-rådgiveren bunnmålingen med stor ro.

- Jens kunne umulig leve opp til de skyhøye forventningene som ble skapt i media. Det var Jens den første til å poengtere etter at han ble kandidat og så statsminister. Nå er det den kollektive forestillingen av krise som jages av media, men det vil skifte snart. Stoltenberg kommer sterkt igjen når landsmøtet har staket ut en klar linje i de sakene partiet nå diskuterer.

- Hva hvis Stoltenberg ikke får den nødvendige støtten?

- Det er jeg overbevist om at han klarer. Helland tror ikke Stoltenberg kunne ha spilt kortene annerledes som statsminister.

- Det går sikkert an gjøre noen enkle grep som vinner kortsiktig oppslutning, men det går ikke an å delta i ukentlige popularitetskonkurranser. Partileder Thorbjørn Jagland, som i 1997 fikk åtte prosentpoeng større oppslutning enn Jens får nå, sier til Dagbladet at han ikke forholder seg til slike meningsmålinger. - Det er en såpass avventende og bråkete holdning for tida at det er vanskelig å si noe om dette. Vi er inne i en prosess med mye usikkerhet.

- Aarebrot mener det delte lederskapet hindrer stor oppslutning om statsministeren? - Det tør jeg ikke kommentere. Jeg vet at målinger går opp og ned.

- Er det smigrende for deg at selv du på det laveste var mer populær enn Jens er nå? - Det har jeg ikke anledning til å tenke på. Målingene vil forandre seg fram mot valget til neste år.

  • Statssekretær Jan Erik Larsen ved Statsministeren kontor opplyser at Stoltenberg ikke kommenterer slike målinger.