FLYULYKKE : Flyet av typen Socata TBM-700 styrtet utenfor Jamaica like før klokka 2100 norsk tid. Flyet var i luften i ca. fem timer. De siste fire timene hadde det ingen kontakt med omverdenen. Foto: Wikimedia commons/Google maps
FLYULYKKE : Flyet av typen Socata TBM-700 styrtet utenfor Jamaica like før klokka 2100 norsk tid. Flyet var i luften i ca. fem timer. De siste fire timene hadde det ingen kontakt med omverdenen. Foto: Wikimedia commons/Google mapsVis mer

Spøkelsesflyet styrtet utenfor Jamaica

Minner om Helios-ulykken sier norske fly-eksperter

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) : Et fly av typen Socata TBM-700 har styrtet utenfor Jamaica. Antallet passasjerer er ikke bekreftet. CNN melder at det skal ha vært én passjasjer og to piloter ombord i flyet.

Flyet fløy fra New York og skulle egentlig landet i Naples i Florida, men fortsatte mot cubansk luftrom.

Pilotene på de amerikanske F15-flyene som tok opp jakten på spøkelsesflyet fortalte at vinduene var dekket av rim. Det kan bety at kabintrykket hadde forsvunnet, og at passasjerene ombord var bevisstløse eller døde.

NBCNews sier piloten i flyet skal ha blitt observert "bevisstløs og liggende over flykontrollene".

Den amerikanske luftforsvarskommandoen NORAD varslet kubanske myndigheter, og de amerikanske jagerflyene gikk ikke inn i cubansk luftrom. Der tok cubanske jagerfly over overvåkingen av spøkelsesflyet.

 

Tilhører eiendomsutvikler
Flyet tilhører ifølge amerikanske aviser en eiendomsutvikler. Han svarer ikke på telefonanrop fra amerikansk media. CNN melder om at det skal være to piloter om bord.

Rundt klokken halv ni forsvant flyet fra Flightradar og andre flysporingstjenester. Da var flyet like nord for Jamaica. Like etter ble det rapportert at flyet hadde styrtet i sjøen.

Uviss årsak
Flytekniker Per Ferskaug sier til Dagbladet at dette høres ut som manglende kabintrykk, men at det er vanskelig å si noe om årsaken.

- Dersom de flyr uten trykk eller airconditioningen ikke fungerer kan det bli mye dugg. Jeg ser likheter med Helios-ulykken, sier Ferskaug til Dagbladet.

Det er Roger Handeland, leder av Norsk Flytekniker Organisasjon enig i.

-Dette minner sterkt om Helios-ulykken, sier han til Dagbladet.

- Det høres ut som de har mistet kabintrykket. Har de gjort det i stor høyde er det fare for at flyet flyr med automatisk kurs og vil fly til det går tomt for drivstoff. Det er ingenting man kan gjøre med det når man ikke er inne i flyet. .

Han forklarer at plutselig trykkfall gir damp som fryser til rim etter en kort stund.

- Rim på innsiden av ruta tyder på kuldegrader. Fly med trykkabin flyr på en høyde på 4-5000 meter. Ved trykkfall vil man besvime av oksygenmangel og kulde relativt fort, sier Roger Handeland til Dagbladet.

Helios-ulykken
I Helios-ulykken i 2005 omkom 115 passasjerer og en besetning på 6 personer da et Boeing 737-31S-fly styrtet i et fjell mellom Marathon og Varnavas i Hellas. Besetningen var ikke i stand til å operere flyet på grunn av mangel på oksygen, etter trykkfall i kabinen. Flyet styrtet da det gikk tomt for drivstoff.

HELIOS-ULYKKEN : Passasjerflyet fra Helios airways styrtet inn i ei fjellside 14 august 2005. 121 mennesker omkom i ulykken. Kabintrykkfall som gjorde at bestningen besvimte. Flyet styrtet da det gikk tomt for drivstoff. Foto: AFP PHOTO/LOUISA GOULIAMAKI
HELIOS-ULYKKEN : Passasjerflyet fra Helios airways styrtet inn i ei fjellside 14 august 2005. 121 mennesker omkom i ulykken. Kabintrykkfall som gjorde at bestningen besvimte. Flyet styrtet da det gikk tomt for drivstoff. Foto: AFP PHOTO/LOUISA GOULIAMAKI Vis mer