Spøkelsesflyplassen i Aten skal bli luksusoase. Men nå møter gigantprosjektet kritikk

Investering på 58 milliarder kroner skal gjøre området til en ny badedestinasjon med hoteller, stor strand og gigapark.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et gammelt Boeing 747-200 står fremdeles på den forlatte flyplassen i Aten og ruster. Under det har ugresset fått gro uforstyrret mens løshunder løper fritt.

Inne i det gamle terminalbygget flyter gamle boardingpass og annet rusk. På en litt skummel måte viser oppslagstavlene fremdeles flyvninger som for lenge siden har flydd avgårde.

Total forvandling I seks tiår fungerte Hellenikon som Atens eneste flyplass, før den i 2001 ble lagt ned til fordel for en ny og mer moderne flyplass før byen var vertsby for OL i 2004.

Nå skal området forvandles til Europas største eiendomsprosjekt, ifølge utbyggerne.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters utgjør dette et område som er tre ganger så stort som Monaco. Utbyggerne har leid området i 99 år for 915 millioner euro.

58 milliarder kroner Sju milliarder euro - over 58 milliarder kroner - investeres i prosjektet som går ut på å gjøre Hellenikon til en førsteklasses badedestinasjon med hoteller, én kilometer lang strand og Europas største park.

Selskapet bak prosjektet, Lamda Development, kontrolleres av den mektige Latsis-familien i Hellas, i tillegg til selskaper fra Kina og Abu Dhabi.

- Aten vil bli den første europeiske hovedstaden som har et badeferiested i byen, sier Odysseas Athanassiou i Lamda.

Møter kritikk Prosjektet vil iverksettes i 2016, og Lamda har begregnet at det vil ta mellom 15 og 20 år å fullføre.

Selv om prosjektet vil sørge for en milliardinvestering og arbeidsplasser, er både innbyggere og opposisjonen kritiske.

«Hellenikon er ikke til salgs,» proklamerte demonstranter utenfor luksushotellet der Lamda fortalte om planene denne uka, ifølge Reuters.

Demonstrantene mener prosjektet vil gjøre området til en «betongjungel» utilgjengelig for vanlige grekere.

Opposisjonspartiet Syriza ønsker å gjøre området til en åpen park for alle, og har flere ganger anklaget landet for å privatisere og selge unda statlige eiendeler mot det offentliges interesse.

- Dette er nok et skandaløst salg av offentlige eiendeler, sier Nadia Valavani i partiet.

PLANENE: Eiendomsutviklere vil gjøre om spøkelsesflyplassen i Aten til luksusoase. Foto: Reuters/Lamda
STÅR IGJEN: Her står et gammelt Olympic Airways-fly på den forlatte flyplassen i Aten. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
LØSHUNDER: Her løper løshundene fritt utenfor de falleferdige terminalbyggene. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
OPPSLAGSTAVLE: Her er en gammel oppslagstavle i en forlatt terminalhall på Atens forrige hovedflyplass. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
MISTET FLYET: Skulle du på dette flyet har du nok mistet det. Med 13 års margin. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
UGRESS: Ugresset har fått vokse fritt på Atens tidligere hovedflyplass. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
LIMOUSIN-SERVICE: Her får du nok ingen limousiner før det nye luksusanlegget står klart. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
FLYTER FRITT: Her flyter billetter og annet søppel fritt. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
BUSINESS LOUNGE: Denne loungen har nok sett sine bedre dager. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
GLANSDAGENE: Her henger noen bilder fra glansdagene til Atens hovedflyplass. Nå står den som en falleferdig ruin. Foto: Reuters/Yorgos Karahalis/NTB Scanpix
LUKSUSOASE: Her er et av prosjektbildene. Foto: Lamda
LUKSUSOASE: Her er et av prosjektbildene. Foto: Lamda Vis mer