Rullebanene er dekket av hvite, oppmalte kryss. Asfalten er frest opp og betongblokker er plassert utover banedekket. Ingen fly skal noensinne sette landingshjulene sine ned på bakken mer og kapteiner skal aldri ønske passasjerene sine velkommen til Osl FBU.
Forlatt cowboyby
Å vandre inn i avgangshallen, i morges klokken 06.35 var som å ri inn i en forlatt cowboyby et sted på den amerikanske prærien.
I går var det yrende liv i de vanlige køene foran innskjekkingskrankene. Alt du ser i dag er noen monitorer som lyser mot deg med et skarpt, blått lys. SAS til Ålesund klokken 06.55. Datamaskinen er den eneste som ikke har forstått det vi andre vet.
Flyet til Ålesund letter heretter fra en ny hovedflyplass som har utkonkurrert den gamle.
Køene er borte
Etter 59 år er det tomt og ikke en koffert å se. Du hører et ekko når du snakker.Borte er køene av drosjer og forretningsmennene som haster av gårde for å rekke morgenflyet til Bergen. Borte er duften av nytrukket kaffe.
Avisstativene er tomme og flystøyen er forstummet. I parkeringshuset står noen få biler og hundrevis av traller så langt øyet kan se.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger