Sponset kjærlighet

Prinsessebryllupet er ikke bare en fest for brudeparet, men også for næringslivet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv promoterte brudeparet boka om sitt eget bryllup under onsdagens pressekonferanse. Boka kommer ut på forlaget Press kort tid etter bryllupet. Boka er et lisensprodukt, der deler av inntektene går til Kirkens Bymisjon. Paret får et ordinært forfatterhonorar for å skrive boka, men etter det Dagbladet erfarer vil brudeparet gi en betydelig del av denne summen til bymisjonen. Kongehuset passer nemlig på at ingen skor seg økonomisk på kongelige begivenheter og representasjon.

Grensene tøyes imidlertid under bryllupet i Trondheim, der både næringslivsforetak og ulike andre institusjoner får gratisreklame gjennom det offisielle programmet.

Da de yngste i går samlet seg til den såkalte prinsessetesten i Borggården like bak Nidarosdomen, var sponsorene tydelig til stede. Arrangementet ble avsluttet med at prinsessen selv gikk gjennom løypa med ulike prinsesseprøver. I bakgrunnen kunne en se reklamebanner for en sjokoladeprodusent og en industribedrift. Reklamebannerne sto tett inntil testene, og det var liten tvil om at reklamens plassering var strategisk.

Utenlandske journalister stilte seg også spørrende til at deres kongelige i går var med på omvisning hos forskningsinstitusjonen Sintef og fotballklubben Rosenborg. Ved kongelige sammenkomster er det vanlig med organiserte utflukter, men da fortrinnsvis til mer ordinære turistmål.

Etter den mye omtalte hestegaven fra Rimi-Hagen har kongen flere ganger rådført seg med staben på Slottet før han har tatt standpunkt til ulike representasjonsoppdrag. Også i private sammenhenger har kongefamilien pleid å være forsiktige. Kronprinsen har blant annet fått sponsorreklame fjernet fra startnumrene når han har deltatt i mosjonsløp.

Mange setter derfor spørsmålstegn ved at kongehuset så lett har sluppet til næringslivsaktører og institusjoner i bryllupsfeiringen.

Serien av offisielle lisensprodukter har også vokst seg stor. Slottet kontaktet blant annet en gullsmedforretning i byen med forespørsel om de kunne utforme et offisielt bryllupssmykke. Smykket, med to hjerter og en Märtha-lilje, ligger nå og glitrer i forretningens vindusutstilling.

Postkort, minnemynt og minnestein er andre lisensprodukter som Slottet har godkjent. En gitt andel av alle disse produktene går til Kirkens Bymisjon etter brudeparets ønske, men andelen er ikke større enn at produsentene har stor tro på å sitte igjen med overskudd når regnskapet er oppgjort.

Også utenom det offisielle programmet er det mange som prøver å gjøre butikk på den kongelige kjærligheten - både i form av lokkende tilbud og store profileringskampanjer. To annonsører vant budrundene om å få enerett på reklamekampanjer i sentrum av byen. Mens lyktestolper bærer den offisielle bryllupsdekoren, er bymøbler, busskur og toaletter overlatt til de to annonsørene.

I går ettermiddag tok brudeparet imot bryllupsgaver. Også på gavelista kommer næringslivet til å være godt representert.

<B>SPONSET:</B> Prinsessebryllupet er ikke bare en fest for brudeparet. Næringslivet deltar også.