Sponsing redder skolebudsjetter

Coca-Cola, Tine og Telenor sponser norske skoler. I USA bytter selskaper utstyr mot reklame i skolene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sju av ti norske skoler har fått tilbud om sponsing, viser en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet på vegne av Nordisk Ministerråd, ifølge Vårt Land.

26 av 36 spurte skoler har fått tilbud om en eller annen form for sponsing, og bare én skole sa nei takk. Motytelsen skolene gir er å nevne sponsorens navn i timene.

Coca-Cola er «ekte»

Samfunnsfag, natur- og miljøfag og heimkunnskap er mest sponset, og ifølge Aftenposten har Coca-Cola et skreddersydd opplegg for skoleelever. Brusgiganten tilbyr skoleelever å komme til en såkalt «merkevarelab». Hos Coca-Cola får elevene høre om hvor viktig det er å skille mellom god og dårlig reklame, og de får høre at Coca-Cola står for verdiene «ekte», «spennende» og «unik». Hele besøket skal oppsummeres i en oppgave der elevene lager forslag til en sommerkampanje for brusen, og når det hele er over, er cola-kranene åpne for gjestene.

Vil ha lærernes tillit

Coca-Colas informasjonssjef Øystein Bonvik sier likevel at bedriften er forsiktige med reklame rettet mot skolen.

- Vi er avhengige av lærernes tillit, sier Bonvik til Aftenposten.

Tine Norske Meieriers bidrag til skolene er gratis skoledagbøker, gratis matboks og utlån av kjøleskap. Internett-oppkopling i skolene er ordnet via en avtale med Telenor, og Nasjonalt læremiddelsenter får sponset programvare og resirkulering av datamaskiner.

Obligatorisk reklame

Hvis vi får amerikanske tilstander i norske skoler, kan vi vente oss gratis tv-apparater mot obligatoriske reklamesendinger i undervisningstiden.

Canadieren Naomi Klein beskriver i boka «No Logo» hvordan behovet for kostbart utstyr gir sponsorer adgang til klasserommene. Etterhvert som skoleelever skal bruke pc, Internett og videokameraer i undervisningen, øker behovet for sponsing i skolen, siden mange skoler ikke har høye nok budsjetter.

Amanuensis Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole mener lærerne blir nyttige idioter når de lar Coca-Cola servere skolebarn reklame gratis.

PÅ VEI INN:</B> Merkevarene er på vei til å bli en del av undervisningsopplegget i skoler i USA. Her hjemme besøker skoleelver Coca-Colas «merkevarelab»