Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sponsortørke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Kunstindustrimuseet i Oslo har store problemer med å skaffe seg sponsorer. Direktøren ved museet, Anniken Thue, mener at årsaken er at tusenårsselskapene Norge 2000 og Oslo 1000 år tar en for stor bit av det private sponsormarkedet. Hun mener det er vanvittig at offentlige institusjoner blir konkurrenter om sponsorkronene og at de mindre institusjonene blir taperne.
  • Det er lett å forstå hennes indignasjon. Poenget med privat sponsing i kulturlivet er jo nettopp å skjøte på der det offentlige ikke rekker. Tilgangen på sponsormidler er fra før av ganske knapp. Når store arrangementer i offentlig regi nærmest støvsuger markedet, blir det problemer. Vi synes tusenårsselskapene kunne vært mer tilbakeholdne. En trøst er det imidlertid at de neppe skal arbeide til evig tid.