MANGE FEILMELDINGER: Det er ikke bare flight AF 447 som sendte ut feilmeldinger. Brasils forsvarsminister Nelson Jobim og hans menn har brukt store deler av uka til å feilinformere om funn og momenter rundt ulykken. Nå står man tilbake med et enormt søksområde i Atlanterhavet, og en omtrentlig beregning på hvor flyet kan ha vært da feilmeldinger tikket inn til Air France klokka 03.14 natt til mandag. Foto: AFP / JULIA ALVES /SCANPIX
MANGE FEILMELDINGER: Det er ikke bare flight AF 447 som sendte ut feilmeldinger. Brasils forsvarsminister Nelson Jobim og hans menn har brukt store deler av uka til å feilinformere om funn og momenter rundt ulykken. Nå står man tilbake med et enormt søksområde i Atlanterhavet, og en omtrentlig beregning på hvor flyet kan ha vært da feilmeldinger tikket inn til Air France klokka 03.14 natt til mandag. Foto: AFP / JULIA ALVES /SCANPIXVis mer

Sporløst forsvunnet, igjen

Ingenting er funnet, ingen sendte SMS. Mysteriet rundt Flight AF 447 bare vokser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Tidlig i dag morges slapp brasilianske myndigheter bomben: Vrakrestene og oljesporene i Atlanterhavet har ingenting med det forsvunnede passasjerflyet fra Air France å gjøre.

Det til tross for at de samme myndighetene gjentatte ganger siden tirsdag har fastslått at vrakrestene og oljesøl stammer fra Flight AF 447, innrømmer de nå at dette ikke stemmer.

- Ingenting funnet
- Hittil er ikke noe som kommer fra flyet, hentet opp, sier sjefen for Brasils luftfartskontroll, Ramón Cardoso.

Det ble i går meldt at et brasiliansk helikopter hadde plukket opp de første vrakrestene. Blant annet skulle de ha hentet opp en lastepall, to nødbøyer og en bit av skroget på to og en halv meter. Pallen var imidlertid laget av tre, og slike paller fantes ikke på flyet.

Resultatet av den resultatløse letingen kan oppsummeres enkelt: Nå vet man like lite om hva som har skjedd med flyet og de 228 passasjerene som man visste da alarmen gikk mandag formiddag. Og det er tungt å svelge for pårørende.

Bare spekulasjoner
Utfra de angivelige vrakrestene og oljesølet har både myndighetene og eksperter kunnet fastslå en rekke detaljer rundt hvordan flyet må ha styrtet. Blant annet har brasilianske myndigheter utelukket bombe eller brann på grunn av oljeflekken, mens spredningen av vrakdelene har gitt konklusjoner om at flyet har delt seg i flere biter før det traff havoverflaten.

Iveren over å komme med noe nytt om den svært alvorlige hendelsen har gjort at flere ministre, talspersoner og «offisielle kilder» nærmest har snakket i munnen på hverandre for å spre informasjon som senere har vist seg å være feil.

- Det er klart at det ikke har vært noen landing. Det er ingen sjanse for at redningsskliene kom ut, konkluderte Denoix de Saint-Marc, som leder en organisasjon for ofrene etter UTA flight 772-styrten i 1989, i går.

Sannheten er at verken myndighetene, flyselskapet, flyfabrikken eller eksperter vet noe som helst om hva som skjedde etter klokken 03.14 mandag morgen - da flyet sendte 12 automatiserte nødmeldinger om svikt i det elektriske anlegget. Da var flyet fortsatt i lufta.

Flyseter og SMS

Allerede tidlig denne uken varslet myndighetene om at letefly hadde oppdaget flyseter i vannet. Deretter dukket det opp flere deler - inkludert store deler av flyskroget. Men til nå har ikke ett eneste bilde av funnene blitt frigitt, bortsett i fra et bilde som angivelig viser oljeflaket som myndighetene i dag sier inneholder olje som ikke stammer i fra Airbus-maskinen.

Samme dag som flyet forsvant bekreftet også Brasilianske myndigheter at flere om bord hadde sendt farvel-meldinger via SMS til sine kjære. Også dette viste seg å være helt feil - og temmelig usannsynlig. Men historien rakk å prege en rekke avisforsider og nettsteder verden rundt - inkludert Dagbladet, før den i stillhet forvant som den avisanden den i virkeligheten er.

Dette er fakta:
Mysteriet om Air France flight AF 447 står dermed tilbake med følgende fakta (med norsk tidsangivelse):

• Air France flight AF 447 betjenes av en Airbus 330-200 med kjennemerke F-GZCP, nykjøpt og satt drift 18. april 2005 uten registrerte ulykker eller hendelser. Det hadde 18 870 flytimer bak seg, og var sist på service 16. april 2009.

• 23.00 søndag tar flyet av fra Galeao International i Rio de Janeiro med 216 passasjerer og en besetning på 12. Destinasjonen er Paris Charles de Gaulle.

• 02.33 mandag er den siste radiokontakten mellom flykontrollen og flyverne om bord. Intet unormalt meldes.

• 02.48 forlater flyet dekningsområdet for radaren utenfor øykjeden Fernando de Noronah, 350 kilometer utenfor kysten av Brasil.

• 03.00 krysser flyet et «område med torden og lyn og sterk turbulens», i følge Air France.

BORTE: Dette er Airbus-maskinen som forsvant med 228 personer om bord. Tre norske statsborgere og en rekke andre med nær tilknytning til Norge var om bord. Foto AFP/ JEREMY MELLOUL / SCANPIX
BORTE: Dette er Airbus-maskinen som forsvant med 228 personer om bord. Tre norske statsborgere og en rekke andre med nær tilknytning til Norge var om bord. Foto AFP/ JEREMY MELLOUL / SCANPIX Vis mer

03.14 Air France sin vedlikeholdssentral i Paris mottar 12 automatiserte feilmeldinger fra flyet i løpet av en periode på fire minutter. Meldingene sendes via sattelittlink. Alle indikerer kortslutning og svikt i det elektriske anlegget. Dette er siste «livstegn» fra flyet.

• 08.15 kaller Air France-ledelsen sammen krisestaben fordi de anser situasjonen som alvorlig.

• 10.10 Flyet lander ikke som planlagt på Paris Charles de Gaulle.

Dette er spekulasjonene:
Deretter begynner spekulasjonene og teoriene:

• 13.13 antyder Air France at svikten i det elektriske anlegget kan skyldes lynnedslag. Deretter fremmes teori om at også værradaren kan ha blitt satt ut av drift, og således gjort flyet mer sårbar for uværet. Dette kan ikke bekreftes før evnt. vraket leller ferdskriver og taleregistrator finnes.Eksperter avviser at lynnedslag alene kan være havariårsak.

• 20.00 president Ronaldo Jenkins i fagforeninga for de ansatte i flyselskapene i Brasil sier flere av de pårørende mottatt SMS-er fra sine kjære i flyet da de skjønte at noe var galt. Dette er senere dementert på det sterkeste av brasilianske myndigheter. Flyet hadde sogar ingen GSM-dekning over Atlanterhavet.

• 13.30 tirsdag melder luftforsvaret i Brasil at søksfly har oppdaget vrakdeler nord-øst for Fernando do Norhonha-øya. Blant annet flyseter. Dette blir i dag dementert. Nå hevdes det at ingen vrakdeler av flyet er funnet eller kan bekreftes.

21.09 bekrefter forsvarsministeren i Brasil at vrakdelene stammer fra Flight AF 447. Dette blir i dag dementert. Nå hevdes det at ingen vrakdeler av flyet er funnet eller kan bekreftes.

10.00 onsdag sier luftfartsmyndighetene i Frankrike at de ikke er optimistiske med tanke på å finne ferdskriver og taleregistrator på grunn av dybden og bunnforholdene i området.

• 15.00 Talsmannen for luftforsvaret i Brasil sier flere og langt større vrakrester fra flyet er oppdaget av søksfly omlag 90 kilometer sør for der vrakgodset på tirsdag ble oppdaget. Dette blir i dag dementert. Nå hevdes det at ingen vrakdeler av flyet er funnet eller kan bekreftes.

• 14.30 torsdag melder luftforsvarstalsmannen at marinefartøy er fremme og har begynt å fiske opp vrakdeler tilhørende flyet. Dette blir i dag dementert. Nå hevdes det at ingen vrakdeler av flyet er funnet eller kan bekreftes.

22.00 trekker det brasilianske luftforsvaret tilbake sine tidligere meldinger om at vrakgods fisket opp av havet stammer, inkludert trepaller og bøyer, kommer fra flyet. Det er faktisk bare drivgods og søppel. Også oljeflekken har trolig ingenting med flyet å gjøre.

Status Q
Dermed er man tilbake til den informasjonen myndigheter satt på mandag 1. juni da det ble slått alarm.

Flyet krysset trolig en stormsone med lyn, torden og mye turbulens i samme tidsområde som de automatiserte feilmeldingene tikket inn til vedlikeholdssentralen i Paris. Meldingene tydet på alvorlig elektrisk svikt i flyet. Det kan peke mot lynnedslag, men eksperter tviler sterkt på at lynnedslag alene kan ha ført til havari.

Det som kan være interessant, hvis opplysningene stemmer, er uttalelser fra talsmannen i det brasilianske luftforsvaret om at en av feilmeldingene skal ha handlet om trykkfall i kabinen. Dette siterte CNN allerede mandag, men opplysningen har ikke blitt kommentert av andre, inkludert Air France og franske myndigheter.

Men dette fører også til en ny spekulasjon; hvorvidt lynet kan ha slått hull i flykroppen.

TORDENSTORM: Dette bildet, tat av den europeiske værsatelliten EUMETSAT, viser et stormsentra i et område flyet kan ha krysset i tidsrommet da feilmeldingene ble sendt.  Foto: EPA/EUMETSAT/SCANPIX
TORDENSTORM: Dette bildet, tat av den europeiske værsatelliten EUMETSAT, viser et stormsentra i et område flyet kan ha krysset i tidsrommet da feilmeldingene ble sendt. Foto: EPA/EUMETSAT/SCANPIX Vis mer

Svinner hen
Det har gått fem dager siden flyet forsvant, uten at vrakdeler er funnet. Leteområdet er enormt, selv om det bare konsentreres til området det kan ha vært i da feilmeldingene tikket inn.

I dette området er Atlanterhavet fra omlag 3000 meter til 6000 meter dyp, og eventuelle vrakrester som fremdeles flyter kan ha blitt ført kilometervis fra havaristedet av stømninger, vær og vind.

Bare boksen gir klare svar
Flyets «svarte boks», som ved et havari til havs trolig kan være intakt etter selve sammenstøtet, er nå trolig det eneste vrakgods som etter en uke i havet vil kunne gi klare svar på hva som skjedde i lufta sekundene før og etter alt gikk galt.

Den forsterkede stålkassen er bygget for å tåle ekstreme krefter, også trykket på flere tusen meters dyp i Atlanterhavet.

Den oransje boksen, på engelsk omtalt som black box, er utstyrt med ferdskriver som tar opp alle flyets bevegelser og pilotenes instrumentbruk, samt en taleregistrator som tar opp samtalen og lydene i cockpiten.

Den har nødpeilesender og sonar som gjør at den sender ut signaler, slik at redningsmannskapene skal finne den.

Nåla i høystakken

Men om en måneds tid er batteriene oppbrukt. Og havdypet vil gjøre sonarsignalene så svake at det blir som å lete etter nåla i høystakken. Derfor er det slett ikke sikkert om den noen gang vil bli å finne.

- Dersom du tenker på hvor lang tid det tok å finne Titanic, og at vrakrestene her er mindre, så skjønner du at de leter etter nåla i høystakken, sier Derek Clarke, som driver selskapet Divex. De leverer dykkerutstyr til både militært og kommersielt bruk.

Nøyaktig 73 år tok det å finne Titanic. Og det var et skip på 269 meter og over 50 000 tonn. Den svarte boksen på et fly er en knapp meter lang og veier et titalls kilo.

IKKE FRA FLYET: Siden tirsdag har en rekke meldinger om vrakgods og oljeflekker gitt nye konklusjoner om hva som har skjedd. Men nå viser det seg at verken vrakgods eller olje stamer fra flight AF 447. Foto: AFP/Johnson Barros/Brazilian Air Force/SCANPIX
IKKE FRA FLYET: Siden tirsdag har en rekke meldinger om vrakgods og oljeflekker gitt nye konklusjoner om hva som har skjedd. Men nå viser det seg at verken vrakgods eller olje stamer fra flight AF 447. Foto: AFP/Johnson Barros/Brazilian Air Force/SCANPIX Vis mer