Sport Outlet prøver å «gjøre det enkelt og å holde kostnadene nede», likevel har kjeden en 2.500 kvadratmeter stor butikk på Karl Johans gate midt i Oslo sentrum.Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen
Sport Outlet prøver å «gjøre det enkelt og å holde kostnadene nede», likevel har kjeden en 2.500 kvadratmeter stor butikk på Karl Johans gate midt i Oslo sentrum.Foto: Jørgen Hyvang/FinansavisenVis mer

Tjente 63 millioner i 2018

Sportskjede er en vekstrakett

Dette er suksessoppskriften til Sport Outlet.

(Finansavisen.no): - Mens andre sportskjeder jobber med et bredere spekter og spiller på 100 tangenter, spiller vi på 20 tangenter på pianoet. Vi opplever derfor kanskje ikke like mye medvind i en god vinter, men vi får heller ikke like mye motvind en snøfattig vinter, sier adm. direktør Tor-André Skeie i Sport Outlet.

Sport Outlet selger mest sko og tekstiler, men tilbyr blant annet både fiskeutstyr, friluftsutstyr, skiutstyr, trimutstyr og sykkelprodukter. Kjeden satser på volumprodukter til lave priser.

Ikke de nyeste modellene

- De nyeste modellene og de mest tekniske varene finner du ikke hos Sport Outlet. Det faktum at vi fokuserer på lave priser ekskluderer 80 prosent av utvalget i den øvrige sportsbransjen, men vi er knallgode på de siste 20 prosentene. Der er det bra volum og lave priser, sier Skeie, ifølge Finansavisen.

Det er åpenbart en suksessoppskrift. Omsetningen økte med 56 prosent i 2017, og ferske tall for 2018 viser en vekst på 41 prosent til 760 millioner kroner netto.

- Omsetningsveksten skyldes en kombinasjon av organisk vekst og etablering av mange nye butikker. Vi åpnet 12 nye butikker i 2018, og hadde 60 butikker ved utgangen av året, forteller Skeie til avisen.

- I januar i år var vår samlede omsetning 48-49 prosent høyere enn i samme måned i fjor. Vi klarer nok ikke 50 prosent vekst i 2019, men vi åpner 12-15 nye butikker i år og håper å nærme oss én milliard i omsetning, fortsetter han.

Sportskjeden er også særdeles lønnsom. Driftsresultatet økte med 19 millioner til 72 millioner i 2018. Det gir ifølge Finansavisen en driftsmargin på 9,5 prosent.

Startet etter skambud

Ifølge Skeie prøver Sport Outlet å «gjøre det enkelt og å holde kostnadene nede». Gode betingelser fra huseier er derfor viktig når kjeden etablerer nye butikker. Mot slutten av september i fjor åpnet Sport Outlet imidlertid en 2.500 kvadratmeter stor butikk på Karl Johans gate midt i Oslo sentrum.

Sport Outlet ble etablert av Odd Arne Larsen og brødrene Tor-André og Jan Frode Skeie i 2012, og de tre sitter fortsatt på aksjemajoriteten i Invent Sport. Før etableringen eide de seks MX-Sport-butikker i Bergensområdet.

- En av våre leverandører, Doite, gikk konkurs. Da la vi inn et skambud på varelageret, som hadde en verdi på 60 millioner kroner. Midt i ferien – i juli – ble vi oppringt med beskjeden «Hent varene om fire uker». Det var slik Sport Outlet ble til, forteller Skeie til avisen.

Andre økonominyheter:
Gründeren så aksjene stupe fra 228 til 13 millioner
Trøims riggbaby taper mer penger