<strong>Størst:</strong> Med en markedsandel på 32,5 prosent er XXL fortsatt desidert størst av sportskjedene. Her ved styørste eier og styreleder Øivind Tidemandsen. Foto: Finansavisen
Størst: Med en markedsandel på 32,5 prosent er XXL fortsatt desidert størst av sportskjedene. Her ved styørste eier og styreleder Øivind Tidemandsen. Foto: Finansavisen Vis mer

Sportskjedene håvet inn på kald vinter

Til tross for økt press fra netthandelsaktører og outlets, klarte sportskjedene å øke omsetningen med 3,4 prosent i fjor. Felleski og elsykler bidro til veksten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FINANSAVISEN: Sportskjedene fikk en fantastisk start på fjoråret. Den samlede omsetningen økte med hele 10,59 prosent i første kvartal av 2018, viser tall fra Norsk Sportsbransjeforening.

Et eventyr for skiglade

– Ingen er så opptatt av været som bønder, fiskere og sportsbransjen. Første kvartal i fjor var et eventyr for folk som er glade i å gå på ski, sier Trond Evald Hansen, adm. direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

– Det er bare i Russland at det totalt sett selges flere par ski enn i Norge. Samlet sett ble det solgt 380.000 par ski i Norge i 2018, og 75 prosent av dette var felle­ski. Og når folk kjøper ski, kjøper de gjerne også hansker, ullundertøy og lue også, fortsetter han.

– Men fjerde kvartal er viktig, og da sank kjedenes omsetning med 0,36 prosent?

– Ja, men fjerde kvartal 2017 var veldig bra. I det sentrale østlandsområdet kom snøen allerede i november det året. En omsetning på 4,1 milliarder kroner i fjerde kvartal 2018 er også bra, sier Hansen, som også betegner andre og – særlig – tredje kvartal i fjor som «overraskende gode».

Sykkelboom

– Det er godt gjort å øke når sommeren er såpass varm som den var i fjor. Det selges ikke mange skalljakker når temperaturen er så høy. Men det ble solgt mange sykler; særlig elsykler. Vi anslår at det ble solgt cirka 50.000 elsykler i fjor sommer.

Samlet sett omsatte sports­kjedene for 14,2 milliarder kroner i fjor. Det er en vekst på 3,42 prosent fra året før.

– Endringene i salgskanalene er store. Rene nettleverandører tar store andeler, leverandører som for eksempel Norrøna har egne butikker og outlets er i vekst. Alt dette tatt i betraktning er en vekst for kjedene på 3,4 prosent veldig bra, sier Hansen.

Sterkest vekst i fjor hadde Sport1 og XXL, som økte med henholdsvis 4,74 prosent og 4,57 prosent i fjor. Faghandelskjeden Sport Norge nær doblet omsetningen, men dette er en ny kjede under oppbygging.

Uklart for MX-Sport

MX-Sport, som i fjor høst varslet en nedleggelse av kjeden, viser en omsetningssvikt på 22,65 prosent i fjor.

– Vi rapporterte inn 2018-omsetningen i cirka 60 butikker, men MX-kjeden opphørte å eksistere ved utgangen av fjoråret, sier Petter Bjørheim, som leder eierselskapet T. Fjelland & Co.

Noen MX-Sport-butikker er i dag medlemmer av Sport Norge, Sport1 og Stadion-kjeden.

– Hva skjer med de resterende MX-Sport-butikkene?

– Bortsett fra noen få som er opphørt eller har skiftet kjede, drives butikkene som før uten kjedeavtale, men med MX-logo hvis de ønsker det. Vår viktigste oppgave er å sørge for at dette blir lønnsomt for alle. Hvordan vår struktur blir er ennå ikke helt satt, men vi eier 14 butikker i dag, og leverer både til dem og til de andre frittstående butikkene, sier Bjørheim.

Sport Norge i vekst

Størst av alle er XXL, som i 2018 hadde en markedsandel på 32,5 prosent. Etter dem følger G-Sport/G-Max/Intersport med en markedsandel på 29,3 prosent.

Mot slutten av fjoråret gikk XXL-sjef Ulf Bjerknes av på dagen etter skuffende salg på Black Friday. Selskapet kom også med et svært negativt resultatvarsel som sendte aksjekursen i ny utfor­bakke.

– Det blir spennende å se hvordan kjedenes marginer blir i 2018, sier Hansen i Norsk Sportsbransje­forening.

Sport Norge ble etablert i 2017, og overtok noen MX-Sport-butikker. Omsetningen økte med 96 prosent i 2018, og kjeden hadde en markedsandel på 1,6 prosent i fjor. Sport Norge eies av Invent Sport, som også eier Sport Outlet-kjeden.

– Vi økte fra seks butikker i 2017 til 12 butikker i 2018, sier Sport Norge-sjef Tor-André Skeie.

– Og dere ekspanderer videre i år?

– Ja, vi regner med å passere 20 butikker i 2019, og vi forventer en omsetningsvekst på mellom 50 og 60 prosent.

Forventer vekst i 2019

Sportsbransjen er i stor endring. Ifølge bransjeforeningen sto sportskjedene for 90 prosent av omsetningen i sportsbransjen for tre år siden. I 2017 var denne andelen redusert til 74 prosent. Outlets og leverandørenes egne butikker sto dette året for 10 prosent, rene nettaktører for 9 prosent og butikker som ikke er tilknyttet sportskjeder for 7 prosent.

– Vi forventer nye endringer i andelene når vi beregner 2018. Det er i hvert fall en trend at sportskjedene er forsiktige med å åpne nye butikker, sier Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

– Hvordan ser du på utsiktene for sportskjedene i 2019?

– Det er en god vinter på det sentrale østlandsområdet også i år, og det selges mye ski, men det vil bli krevende å slå omsetningen i første kvartal i fjor, sier Hansen.

– Andre kanaler fortsetter å ta andeler, men vi anslår en liten vekst for sportskjedene også i 2019. Flere av kjedene kom med gode nettløsninger i 2018, fortsetter han.

Flere økonomisaker:

Har tjent seg rike på skadedyr

Slik lever de rikeste kjæledyrene

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer