Sportskjedene håvet inn på kald vinter

Til tross for økt press fra netthandelsaktører og outlets, klarte sportskjedene å øke omsetningen med 3,4 prosent i fjor. Felleski og elsykler bidro til veksten.

Størst: Med en markedsandel på 32,5 prosent er XXL fortsatt desidert størst av sportskjedene. Her ved styørste eier og styreleder Øivind Tidemandsen. Foto: Finansavisen
Størst: Med en markedsandel på 32,5 prosent er XXL fortsatt desidert størst av sportskjedene. Her ved styørste eier og styreleder Øivind Tidemandsen. Foto: FinansavisenVis mer

FINANSAVISEN: Sportskjedene fikk en fantastisk start på fjoråret. Den samlede omsetningen økte med hele 10,59 prosent i første kvartal av 2018, viser tall fra Norsk Sportsbransjeforening.

Et eventyr for skiglade

– Ingen er så opptatt av været som bønder, fiskere og sportsbransjen. Første kvartal i fjor var et eventyr for folk som er glade i å gå på ski, sier Trond Evald Hansen, adm. direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

– Det er bare i Russland at det totalt sett selges flere par ski enn i Norge. Samlet sett ble det solgt 380.000 par ski i Norge i 2018, og 75 prosent av dette var felle­ski. Og når folk kjøper ski, kjøper de gjerne også hansker, ullundertøy og lue også, fortsetter han.

– Men fjerde kvartal er viktig, og da sank kjedenes omsetning med 0,36 prosent?

– Ja, men fjerde kvartal 2017 var veldig bra. I det sentrale østlandsområdet kom snøen allerede i november det året. En omsetning på 4,1 milliarder kroner i fjerde kvartal 2018 er også bra, sier Hansen, som også betegner andre og – særlig – tredje kvartal i fjor som «overraskende gode».

Sykkelboom

– Det er godt gjort å øke når sommeren er såpass varm som den var i fjor. Det selges ikke mange skalljakker når temperaturen er så høy. Men det ble solgt mange sykler; særlig elsykler. Vi anslår at det ble solgt cirka 50.000 elsykler i fjor sommer.

Samlet sett omsatte sports­kjedene for 14,2 milliarder kroner i fjor. Det er en vekst på 3,42 prosent fra året før.

– Endringene i salgskanalene er store. Rene nettleverandører tar store andeler, leverandører som for eksempel Norrøna har egne butikker og outlets er i vekst. Alt dette tatt i betraktning er en vekst for kjedene på 3,4 prosent veldig bra, sier Hansen.

Sterkest vekst i fjor hadde Sport1 og XXL, som økte med henholdsvis 4,74 prosent og 4,57 prosent i fjor. Faghandelskjeden Sport Norge nær doblet omsetningen, men dette er en ny kjede under oppbygging.

Uklart for MX-Sport

MX-Sport, som i fjor høst varslet en nedleggelse av kjeden, viser en omsetningssvikt på 22,65 prosent i fjor.

– Vi rapporterte inn 2018-omsetningen i cirka 60 butikker, men MX-kjeden opphørte å eksistere ved utgangen av fjoråret, sier Petter Bjørheim, som leder eierselskapet T. Fjelland & Co.

Noen MX-Sport-butikker er i dag medlemmer av Sport Norge, Sport1 og Stadion-kjeden.

– Hva skjer med de resterende MX-Sport-butikkene?

– Bortsett fra noen få som er opphørt eller har skiftet kjede, drives butikkene som før uten kjedeavtale, men med MX-logo hvis de ønsker det. Vår viktigste oppgave er å sørge for at dette blir lønnsomt for alle. Hvordan vår struktur blir er ennå ikke helt satt, men vi eier 14 butikker i dag, og leverer både til dem og til de andre frittstående butikkene, sier Bjørheim.

Sport Norge i vekst

Størst av alle er XXL, som i 2018 hadde en markedsandel på 32,5 prosent. Etter dem følger G-Sport/G-Max/Intersport med en markedsandel på 29,3 prosent.

Mot slutten av fjoråret gikk XXL-sjef Ulf Bjerknes av på dagen etter skuffende salg på Black Friday. Selskapet kom også med et svært negativt resultatvarsel som sendte aksjekursen i ny utfor­bakke.

– Det blir spennende å se hvordan kjedenes marginer blir i 2018, sier Hansen i Norsk Sportsbransje­forening.

Sport Norge ble etablert i 2017, og overtok noen MX-Sport-butikker. Omsetningen økte med 96 prosent i 2018, og kjeden hadde en markedsandel på 1,6 prosent i fjor. Sport Norge eies av Invent Sport, som også eier Sport Outlet-kjeden.

– Vi økte fra seks butikker i 2017 til 12 butikker i 2018, sier Sport Norge-sjef Tor-André Skeie.

– Og dere ekspanderer videre i år?

– Ja, vi regner med å passere 20 butikker i 2019, og vi forventer en omsetningsvekst på mellom 50 og 60 prosent.

Forventer vekst i 2019

Sportsbransjen er i stor endring. Ifølge bransjeforeningen sto sportskjedene for 90 prosent av omsetningen i sportsbransjen for tre år siden. I 2017 var denne andelen redusert til 74 prosent. Outlets og leverandørenes egne butikker sto dette året for 10 prosent, rene nettaktører for 9 prosent og butikker som ikke er tilknyttet sportskjeder for 7 prosent.

– Vi forventer nye endringer i andelene når vi beregner 2018. Det er i hvert fall en trend at sportskjedene er forsiktige med å åpne nye butikker, sier Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

– Hvordan ser du på utsiktene for sportskjedene i 2019?

– Det er en god vinter på det sentrale østlandsområdet også i år, og det selges mye ski, men det vil bli krevende å slå omsetningen i første kvartal i fjor, sier Hansen.

– Andre kanaler fortsetter å ta andeler, men vi anslår en liten vekst for sportskjedene også i 2019. Flere av kjedene kom med gode nettløsninger i 2018, fortsetter han.

Flere økonomisaker:

Har tjent seg rike på skadedyr

Slik lever de rikeste kjæledyrene