Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sporveien øker takstene

Flere kjører kollektivt og færre sniker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Før sa alltid Oslo Sporveier at de høye takstene blant annet var et resultat av synkende passasjertall og at så mange snek på trikken og t-banen.

Driftsoverskudd og flere reisende

Det siste året har derimot denne trenden snudd. Oslo Sporveier har skrytt høyt at snikandelen er redusert med 40 prosent det siste året, noe som betyr 11 til 15 millioner mer i inntekter.

I tillegg har passasjertallet økt, og Oslo Sporveier rapporterte om et halvårsresultat på 78 millioner kroner.

Likevel foreslår Oslo Sporveier å øke sine takster fra neste år med 2,9 prosent i snitt. Prisen på enkeltbilletter står stille, men prisene på flere av rabattkortene øker. Dermed er de som reiser mye som må betale mer.

Koster 10 prosent mer

Prisen på dagskort for voksne øker til 60 kroner. Dermed må du reiser mer enn tre turer med kollektivtrafikk i løpet av et døgn for at det skal lønne seg å kjøpe dagskort. Prisen på dagskort for barn blir frosset på 30 kroner.

Et sjudagers kort øker med over vel 10 prosent, fra 190 til 210 kroner. For barn øker kortet med 10 kroner fra dagens 95.

Også personlige månedskort øker med 10 prosent. I dag koster ett kort 590. Fra 1. mars neste år er prisen 60 kroner høyere i måneden.

Fleksible månedskort, som gjelder én måned fra stemplingsdato og kan brukes av flere personer, øker med 40 kroner i pris. Ny pris blir 700 kroner.

Uendret nattakst

Studenter må betale 20 kroner mer i måneden for sine studentkort, en prisøkning på fem prosent.

Kjøper du tremåneders-kort må du ut med 560 kroner mer i året. Det blir 140 kroner mer pr. kort.

Takstene for nattbuss forblir uendret.

Oslo Sporveier kan ikke øke takstene uten byrådets i Oslo sin godkjennelse.

KONTROLL: Oslo Sporveier har intensivert kontrollene, og færre sniker.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media