Språklek gir skolevinnere

Hvert femte barn går ut av grunnskolen uten å kunne lese skikkelig. Det kan barnehagene gjøre noe med.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skøyen Terrasse barnehage i Oslo har alt begynt med svært populære språkleker ukentlig. De har tatt konsekvensen av noe flere forskningsprosjekter har vist: At språkstimulering før skolestart har stor betydning for hvor lett barna lærer å lese. I barnehagen på Skøyen har de faste «språksprell»-stunder for barn mellom fire og seks år.

I dag står «regler som rimer» på planen. Seks forventningsfulle barn setter seg nesten musestille ned i rommet. Assistent Ingunn Haugland leser noen vers fra André Bjerke, og spør:

- Hva rimer på sko?

- Lo! roper Ingrid (4).

Så går Mikkel rev som allsang. - Hva rimer på rev? - Kev, foreslår Harald (5), og får godkjent på den. - Skrev! roper alle, og Ingunn Haugland er fornøyd. «Språksprell»-opplegget er laget av lærerne Lise. S. Elsbak og Anne Marit Walle. De prøvde det først ut i barnehager på Hamarøy i Nordland. Tester viste betydelig framgang på områder som har betydning for leseferdighet.

- Poenget er å gjøre barna bevisste på lydene og rytmen i språket gjennom lek som alle kan klare. Vi har satt lekene inn i en pedagogisk sammenheng og gjort læringen mer systematisk, sier Valle.

I barnehagen på Skøyen legger assistent Ingunn kort med ulike motiver på gulvet. Barna skal finne ord som rimer på hverandre. I barnehager har det vært lagt vekt på utvikling av sosiale ferdigheter gjennom lek. Dosent Ole Fredrik Lillemyr på Dronning Mauds Minne Høgskolen i Trondheim advarer mot å la strukturert læring komme i stedet: - Sosial kompetanse er bortimot det aller viktigste barna får med seg fra barnehagen. Hvis det vektlegges også i skolen, blir barna både mer interesserte og engasjerte. Vi trenger mange varierte former for lek og læring, sier han.

RIME ER GØY: Ingunn Haugland leser rim og regler, og barna i Skøyen Terrasse barnehage i Oslo finner rimordene. Fra venstre: Andrea (4), Harald (5), Johanne med Bamsemor (4), Ingrid (4), Anna (5) og Hilde (5).