- SPRÅKPROBLEMER: Ifølge den ansvarlige flygelederen var det språkproblemer mellom tårnet og presidentflyet. Foto:  EPA/SERGEI CHIRIKOV/SCANPIX
- SPRÅKPROBLEMER: Ifølge den ansvarlige flygelederen var det språkproblemer mellom tårnet og presidentflyet. Foto: EPA/SERGEI CHIRIKOV/SCANPIXVis mer

Språkproblemer kan ha vært årsak til flystyrten

Samtalen mellom tårnet og det polske presidentflyet skjedde på russisk. Flyets mannskap kunne ikke språket godt nok, ifølge den ansvarlige flygelederen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Kommunikasjonen mellom det polske presidentflyet og kontrolltårnet på flyplassen i Smolensk vest i Russland skjedde på russisk, opplyser flygeleder Paul Plyusnin, som ledet landingen av presidentflyet, til russiske Life News.

Han er trolig den siste personen som hadde kontakt med ulykkesflyet før det krasjet med tretoppene og styrtet mot bakken. 96 personer mistet livet, blant dem Polens president Lech Kaczynski og mange andre fra landets maktelite.

SpråkproblemerIfølge Plyusnin brukte mannskapet om bord på flyet lang tid på å svare på hans kommandoer, og at selve teknikken fungerte - men at problemet trolig var språket.

- De kunne russisk, men ikke flytende, sier han.

- Hadde du informasjon om deres høyde?

- Nei.

Han opplyser at han rådet besetningen om ikke å lande på grunn av svært dårlig sikt som konsekvens av tett tåke i området, men at de ikke hadde adlydt dette.

Ingen tekniske problemerRussiske etterforskere opplyser til det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti at det ikke var noen tekniske problemer med flyet før det styrtet.

- Piloten var informert om de vanskelige værforholdene i området, men bestemte seg likevel for å forsøke å lande, sier Alexander Bastrijkin, som leder etterforskningen.

TRANSPORTERT TIL POLEN: Båren med den polske presidenten ble flydd til Polen. Foto: AP Photo/Sergey Ponomarev/Scanpix
TRANSPORTERT TIL POLEN: Båren med den polske presidenten ble flydd til Polen. Foto: AP Photo/Sergey Ponomarev/Scanpix Vis mer

Flere ulike teorier har florert russisk og polsk media siden ulykken skjedde, men dette er første gang flygelederen ansvarlig for landingen uttaler seg til media.

De mest omtalte teoriene før denne skal ha dreid seg om dårlige værforhold og tekniske mangler ved flyplassen. Russia Today melder at piloten skal ha dumpet drivstoff, og som konsekvens av dette skal han ikke ha hatt noe annet valg enn å forsøke å lande.

Ifølge polske og russiske medier skal etterforskere fra begge landene nå undersøke de såkalte svarte boksene. Bastrijkin opplyser til RIA Novosti at innholdet hittil bekrefter opplysningene i mediene om at piloten skal ha handlet i strid med anbefalningene fra tårnet.

- Følte at noe var galt- Jeg følte det var noe galt, sier et øyenvitne til den polske avisa Gazeta Wyborcza.

Ifølge vitnebeskrivelser skal presidentflyet ha sirklet flyplassen tre ganger før pilotene skal ha bestemt seg for å lande. Pilotene gikk trolig inn altfor lavt, og krasjet i tretoppene i en tette tåka.

- Når man kommer inn for lavt må man gi full gass for å få flyet opp i lufta igjen. De hadde kanskje ikke tid til å gjøre noe, for Tu-154 er en tung maskin, sier tidligere jagerflyger og sjefingeniør ved Smolensk-flyplassen.

Den omkomne presidenten var på vei til en minnemarkering for Katyn-massakren da han og 95 andre styrtet i døden. Spekulasjoner i etterkant av ulykken skal ha det til at presidenten kan ha trodd at advarslene fra tårnet var et forsøk på å stoppe besøket - ettersom at forholdet mellom han og russiske styremakter ikke har vært på topp siden han etter krigen i Georgia dro til Tbilisi for å vise sin solidaritet overfor Georgias president Mikhail Saakasjvili.

DEN SISTE FERDEN: Tusenvis av mennesker møtte opp for å minnes sin avdøde president. En kortesje med hans båre ble kjørt gjennom Warsava i dag. Foto: REUTERS/Agencja Gazeta/Scanpix
DEN SISTE FERDEN: Tusenvis av mennesker møtte opp for å minnes sin avdøde president. En kortesje med hans båre ble kjørt gjennom Warsava i dag. Foto: REUTERS/Agencja Gazeta/Scanpix Vis mer