Sprayet ned med klikk

Redd Barna og IT-Akademiet kjøpte annonser hos selskapet Spray, som eier Nettavisen. Nå viser det seg at Spray sto for rundt halvparten av klikkene på Redd Barna-bannerne, og 35 prosent av klikkene på bannerne til IT-Akademiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både IT-akademiet og Redd Barna er forbannet etter at de avslørte at en ansatt hos Spray har klikket vilt på annonsene deres. Hvis du skulle annonsere på en nettside, er dette fordi du vil at nettbrukere og andre kunder skal klikke seg inn på dine sider. Men hva om nettstedets egne folk klikker som gale på dine bannere, slik at de får nettstedene til å fremstå mer lukrative for annonsøren, skriver nettavisa Digi.no, som avslørte saken.

- En medarbeider hos oss har trykket mye på to annonser. Vi har ryddet opp. Dette blir en personalsak, sier administrerende direktør Øivind Strengen i Spray Network til Dagbladet.no.

Skal ikke forekomme

Han forteller at de ser svært alvorlig på episoden.

- Vi er glade for at slikt blir oppdaget. Men jeg vil legge til at personen som gjorde dette ikke fikk noen direkte økonomisk gevinst.

- Var personen en selger?

- Det ønsker jeg ikke uttale meg om.

- Men personen må vel ha fått en form for utbytte av å sitte og klikke på annonsene?

- Det vil jeg heller ikke kommentere, sier Strengen.

Nå skal Spray gå gjennom kontrollrutinene sine. I tillegg vil de se om andre annonsører har vært utsatt for liknende aksjoner.

- Vi har ingen mistanke om at dette har skjedd før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er dette en bevisst strategi fra ledelsen i Spray?

- Nei, absolutt ikke. Vi har en svært tydelig personalbok, der det går klart fram at slikt ikke skal forekomme. Det blir som å pisse i buksa fordi det er kaldt, sier Strengen.

Trist

Redd Barna krever nye, kostnadsfrie kampanjer fra Spray etter at episoden ble avslørt.

- Dette er veldig skuffende og det er trist at slikt skjer. Dette gir et negativt inntrykk av bransjen som ingen er tjent med. Men det viser igjen at det er et behov for å standardisere målingene når det gjelder klikk og visninger, forteller Lisa Bang, informasjonssjef i Redd Barna, til digi.no.

- Denne saken har to sider, både at vi har betalt for noe som vi egentlig ikke har fått, og at nettstedet gir seg ut for å være bedre enn det egentlig er.

Svekket tillit

IT-Akademiet, som også ble rammet, reagerte først på klikkingen.

Jorunn Røed, marketingsjef i IT-Akademiet Norge sier at Spray har ryddet opp etter seg. Etter det digi.no forstår har IT-Akademiet fått et klekkelig beløp i kompensasjon.

- Men tilliten til organisasjon og selskap er blitt sterkt svekket, sier Røed til digi.no.

Episoden ble avslørt ved at bedriftene brukte overvåkingsprogrammet Digtective. Dette programmet registrerer hvilke bannere som blir klikket på - og hvem som klikker på bannerne.

REAGERTE: Redd Barna og IT-Akademiet reagerte sterkt da det viste seg at de fleste klikkene på annonsene deres kom fra Spray.