Sprekk i drivstoffrør mulig årsak

Det kan se ut som at årsaken til brannen om bord på M/S Prinsesse Ragnhild var sprekker i et av drivstoffrørene. Slike sprekker kan oppstå når maskinen kjøres for hardt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ledelsen i Color Line avviser at selskapet har satt passasjerenes sikkerhet i fare ved å la maskinen på M/S Prinsesse Ragnhild kjøre på høyere effekt enn hva som er vanlig for slike fartøyer.

I 1992 ble M/S Prinsesse Ragnhild bygd om ved et spansk verft. Båten ble forlenget, og etter ombygningen har motoren gått på vesentlig høyere effekt enn hva som er vanlig for slike fartøy.

M/S Prinsesse Ragnhild hadde motorhavari både i påska og for en måned siden. Etterforskningsledelsen ser nå på muligheten for at brannen brøt ut etter en lekkasje i drivstoffsystemet. Når maskinen kjøres for hardt, fører dette til økt slitasje og økt risiko for sprekker i drivstoffrørene.

Men i kveld avviser Color Lines linjedirektør for Kiel-ferjene at motorproblemene har sammenheng med brannen i natt:

- Hvilken effekt maskinen kjører på, har ingen betydning for sikkerheten. Vi har ikke satt sikkerheten til passasjerene våre på spill ved å kjøre maskinene på høyere effekt enn normalt, sier linjedirektør Trond Kleivdal.

Han mener det ennå er for tidlig å spekulere videre i årsakene.

- Nå avventer vi politiets rapporter og sjøforklaringen, som trolig blir i Sverige i neste uke, sier linjedirektør Kleivdal til Dagbladet :på nettet.

<B>TILBAKEVISER: </B>Linjedirektør Trond Kleivdal mener Color Line ikke satte sikkerheten i fare ved å kjøre motoren på høy effekt.