RAPPORT: Den foreløpige rapporten utgis et år etter ulykken for å gi en oppdatering om undersøkelsen. Rapporten vil inneholde vesentlige fakta som har fremkommet fram til nå i undersøkelsen, samt Havarikommisjonenes vurderinger så langt. VIDEO: NTB Scanpix
RAPPORT: Den foreløpige rapporten utgis et år etter ulykken for å gi en oppdatering om undersøkelsen. Rapporten vil inneholde vesentlige fakta som har fremkommet fram til nå i undersøkelsen, samt Havarikommisjonenes vurderinger så langt. VIDEO: NTB ScanpixVis mer

Turøy-ulykken:

Sprekk i tannhjul var årsaken til Turøy-ulykken

Havarikommisjonen holder pressekonferanse om helikopterulykken som kostet 13 personer livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en ny foreløpig rapport om helikopterulykken på Turøy konkluderer Statens havarikommisjonen med at årsaken til ulykken var en sprekk i et tannhjul i en girboks i helikopteret.

Havarikommisjonen holder nå en pressekonferanse der de går detaljert gjennom funnene.

- Alt var som normalt under flygingen denne dagen da rotoren plutselig forlot helikopteret, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i havarikommisjonen.

Han forteller at helikopteret styrtet i en holme og ble knust. De 13 personene om bord døde i sammenstøtet.

Havarikommisjonen skriver i rapporten:
«Undersøkelsen har avdekket at ulykken var et resultat av en utmattingssprekk i ett av de åtte andre-trinns planetgearene i hovedgearboksen. Utmattingen i planetgearet startet i lagerbanen på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot tennene.»

BEVEGELSER: Ulykkeshelikopterets siste bevegelser før det styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april 2016, Maskinen fra Helikopter Service hadde 13 personer ombord da det styrtet. Video: flightradar24.com / NTB Scanpix Vis mer

13 omkom

13 personer omkom da Super Puma-maskinen styrtet utenfor Turøy 29. april i fjor. Helikopteret var på vei fra Gullfaks B til Flesland.

Ifølge Havarikommisjonen synes utmattingssprekken å ha startet i en liten skade på overflaten («micro pit»).

- Bakgrunnen for at en «micro pit» oppstod og de mekanismene som deretter fikk sprekken til å vokse, er ikke fullt ut klarlagt, heter det i rapporten.

SPREKK i TANNHJUL: En sprekk i et tannhjul i en girboks forårsaket Turøy-ulykken, konkluderer Statens havarikommisjon. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SPREKK i TANNHJUL: En sprekk i et tannhjul i en girboks forårsaket Turøy-ulykken, konkluderer Statens havarikommisjon. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Hovedgirboksen var involvert i et uhell under transport i 2015, men Havarikommisjonen har ikke funnet sammenheng mellom transportuhellet og sprekken i gearet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Helikopterets varslingssystemer og de vedlikeholdsprosedyrer som var i bruk ved ulykken var basert på at eventuell sprekkvekst skulle frigi metallpartikler. Imidlertid oppsto og vokste utmattingssprekken i planetgearet uten å frigi metallpartikler av betydning. Dermed fikk utmattingssprekken utvikle seg uten å bli oppdaget. Feilen ser derfor ut til å avvike fra de, heter det i rapporten.

Nye sikkerhetstiltak

Administrerende direktør Guillaume Faury i Airbus uttaler i en pressemelding at han uttrykker sin dypeste medfølelse med familiene som ble rammet av ulykken.

- Siden ulykken har vi støttet undersøkelsesarbeidet til den norske havarikommisjonen. Vi har hatt regelmessige tekniske møter med myndighetene og med alle relevante parter innenfor helikopterindustrien. Vi ønsker å bidra i alle relevante fora for å diskutere alle sikkerhetsanbefalinger som blir presentert i rapporten. Det er helt essensielt for oss å vise full åpenhet i alle saker vedrørende luftfartssikkerhet og internasjonale helikopterregler. Dette står sentralt i alt vårt arbeid.

Turøy-ulykken har klare likhetstrekk med en ulykke i Skottland i 2009.

- Vi var ikke klar over denne sammenhengen før 2016-undersøkelsene viste dette, sier Faury.

Airbus opplyser at det er innført nye sikkerhetstiltak etter Turøy-ulykken.

- Informasjonen som er gjort tilgjengelig fra undersøkelsene etter Turøy-ulykken i 2016 har ført til at vi har innført nye sikkerhetstiltak som vi dessverre ikke kunne innføre i 2009. Dette fordi vi ikke hadde kunnskapen og bevisene tilgjengelig på det tidspunktet, og fordi vitale deler etter 2009- ulykken ikke ble funnet, skriver Airbus.