STERKE VIRKEMIDLER: Barna som ikke ønsker å kutte CO2-utslippene sine blir sprengt i lufta. Video: 10:10 / Youtube
STERKE VIRKEMIDLER: Barna som ikke ønsker å kutte CO2-utslippene sine blir sprengt i lufta. Video: 10:10 / YoutubeVis mer

Sprenger barn som ikke vil kutte CO2-utslipp

Aksjonen som er støttet av Oslo kommune og flere norske bedrifter benytter sterke virkemidler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Aksjonen 10:10 handler om å kutte CO2-utslippene med ti prosent innen utgangen av 2010. Bedrifter og privatpersoner kan melde seg på, meningen er at det skal skje frivillig.

I Norge er blant annet Oslo som første hovedstad i verden med på aksjonen, det samme er toneangivende bedrifter som Snøhetta og Friele.

Fredag lanserte den britiske moderorganisasjonen en reklamefilm som heter «No Pressure». Den vakte sterke reaksjoner over hele verden, og er allerede trukket tilbake. I filmen blir blant annet skolebarn sprengt i fillebiter hvis de ikke er med å kutte CO2-utslippene sine.

Byrådet: - Motivere, ikke true Jøran Kallmyr (Frp), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, anbefalte Bystyret å bli med på aksjonen og kutte utslippene med ti prosent. Han blir sjokkert når Dagbladet gjengir innholdet i reklamefilmen.

- Dette høres helt vilt ut. Hadde jeg visst dette, hadde jeg ikke anbefalt bystyret å være med påd ette, sier Kallmyr til Dagbladet.

Reklamefilmen er ment som en kraftig vekkerm, men Kallmyr mener holdningen er typisk for miljøbevegelsen.

- Vi ønsker å motivere, ikke true - det er altfor mye truing fra miljøsiden. I Oslo senker vi prisene og øker antall avganger for kollektivtrafikken i stedet for å innføre rushtidsavgift, dermed senker vi CO2-utslippene ved å gjøre det attraktivt å være miljøvennlig, sier Kallmyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Friele: - Tar sterk avstand Friele er en av bedriftene som er med på aksjonen, de reagerer også sterkt på innholdet i reklamefilmen.

- Sånne virkemidler tar vi sterk avstand fra. Vi er ikke tilhenger av at man skal henge ut folk eller andre ting, men dette påvirker ikke arbeidet vi gjør, sier Olav Munch, administrerende direktør i Kaffehuset Friele, til Dagbladet.

Munch sier kaffeprodusenten synes det er gøy å kutte CO2-utslipp og hadde gjort det uavhengig av aksjonen.

- Vi har jobbet med å kutte utslippene våre i flere år allerede. Vi er med på 10:10 for å motivere andre til å jobbe med sine utslipp, sier Munch.

10:10: - Beklager Organisasjonen legger seg flat etter den blodige videoen.

- I dag lanserte vi en minifilm om 10:10 og klimaforandringene som vi kalte «No Pressure». Klimaforandringene blir stadig mer truende, og media bryr seg mindre og mindre. Derfor ønsket vi å øke oppmerksomheten rundt klimakrisa samtidig som folk kunne få seg en latter. Vi var derfor svært fornøyd da Richard Curtis, en av Storbritannias ledende komikere, sa seg villig til å lage en film, heter det i pressemeldingen.

- Veldig mange mennesker synes filmen er ekstremt morsom, men dessverre er det noen som ble støtt. Til dem beklager vi dypt.