UTBOMBA: Et virvar av ledninger, bygningsmaterialer og armeringsjern vitner om kraften til bomba som ble detonert foran inngangsdøra til Høyblokka i regjeringskvartalet. Heldigvis oppholdt det seg ingen i korridoren da det smalt.
UTBOMBA: Et virvar av ledninger, bygningsmaterialer og armeringsjern vitner om kraften til bomba som ble detonert foran inngangsdøra til Høyblokka i regjeringskvartalet. Heldigvis oppholdt det seg ingen i korridoren da det smalt.Vis mer

Sprengte hull i regjeringens underjordiske tunneler

Her er det to etasjer dype krateret ved statsministerblokka sett fra innsida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bildet ovenfor viser hvordan den voldsomme eksplosjonen fra bilbomba utenfor høyblokka i Regjeringskvaralet hadde kraft nok til å slå hull i minst to etasjer av departementenes underjordiske nettverk.

Forbinder sju bygg
«Kulverten» forbinder sju av byggene i Regjeringskvartalet sammen med passasjer under bakken, der det på ordinære arbeidsdager har vært  full aktivitet med blant annet intern postlevering. Også statsministeren og statsrådene bruker tidvis tunnelene. De har i tillegg beredskapsmessig betydning, men det er uklart hvilken funksjon kulverten eventuelt hadde under evakuering eller redningsarbeid 22. juli.

Det er heller kke kjent om det var folk i tunnelene på tidspunktet da bomben gikk av. Normalt er svært få vanlige ansatte på jobb etter klokka 15 i sommerferien. Dagbladet fikk den kaotiske fredagen meldinger om at enkelte ansatte i de mindre berørte departementene ikke kom seg ut vanlige nødutganger fordi låsesystemet var slått ut av trykkbølgen fra eksplosjonen. Flere skal derfor forsøkt å finne en utgang via de underjordiske tunnelene, men denne informasjonen har ikke blitt bekreftet.

Statsbygg-magasinet «Åpent rom» omtalte kulverten slik i en reportasje i 2009:

Kunne gått mye verre
«I disse undergangene fraktes hemmeligstemplede budsjettdokumenter i røde omslag trygt til mottakeren i bygget vis-à-vis. Gjennom korridoren har også statsrådene muligheten til å trekke seg ubemerket tilbake til sine kontorer etter en turbulent pressekonferanse i departementenes presserom i R4. Her kan du gå tørrskodd fra statsministerens kontor via kunnskapsministerens og ende opp hos
samferdselsministeren».

VISSTE TROLIG IKKE OM STORT HULROM: Bombeeksperter tror at Behring Breivik ikke visste at det var så store hulrom under området der han parkerte bilen.
VISSTE TROLIG IKKE OM STORT HULROM: Bombeeksperter tror at Behring Breivik ikke visste at det var så store hulrom under området der han parkerte bilen. Vis mer

R4 er bygningen som sammen med høyblokka ble hardest rammet av bilbomba 22. juli.

Bombeeksperter tror at Behring Breivik ikke visste at det var så store hulrom under området der han parkerte bilen. Trolig hadde resultatet blitt enda verre om han han hadde plassert ladningen et sted i Grubbegata der tunnelene ikke passerer under.

- Mesteparten av kraften gikk ned i bakken fordi han parkerte over det underjordiske anlegget. På et annet underlag ville vi sett en helt annerledes effekt. Så nært grunnen til høyblokka kunne nok bygninger ha rast sammen, sa Per Nergaard i Norsk Folkehjelp til Dagbladet på onsdag.

MYE BRUKT: Til daglig bruker hundrevis av ansatte i departementenes tunnelsystem. De effektiviserer arbeidsdagen og brukes til å frakte sensitive budsjettdokumenter. Foto: Statsbygg/Trond Isaksen
MYE BRUKT: Til daglig bruker hundrevis av ansatte i departementenes tunnelsystem. De effektiviserer arbeidsdagen og brukes til å frakte sensitive budsjettdokumenter. Foto: Statsbygg/Trond Isaksen Vis mer
RYDDER OPP:
Statsbygg i arbeid med opprydning  i området der bomben gikk av mellom R-4 (Olje- og Energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet) og Høyblokka etter bombeangrepet mot Regjeringskvartalet.
Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
RYDDER OPP: Statsbygg i arbeid med opprydning i området der bomben gikk av mellom R-4 (Olje- og Energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet) og Høyblokka etter bombeangrepet mot Regjeringskvartalet. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Vis mer