Sprøyter deg med kuler og krutt

Ombygde sprøytefly er god butikk, skal vi tro nyhetene fra flyshowet i Paris

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
RETRO: Ikke helt ulik sine forfedre fra Den andre verdenskrig, er den bevæpnede utgaven av sprøyteflyet Air Tractor AT-802U blant de oppsiktsvekkende på Paris Air Show. Foto: AP Photo/Jacques Brinon/SCANPIX
STOR AKROBAT: Giganten Airbus A380 viste seg også frem på flyshowet i dag, det 48. i rekken for Paris ved Le Bourget flyplass. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
STOR HELG: Airbus'en og de andre gjør seg klare til showet åpner for allmennheten i helgen. I dagene før flys det mest for pressen og spesielt inviterte.
EUROPEISK: Det felleseuropeiske angrepshelikopteret Eurocopter Tigre/Tiger i fri dressur. Brukes av Tyskland, Frankrike, Australia og Spania. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
100 ÅR: Paris Air Show avholdes bare annet hvert år. Derfor er det faktisk 100 års jubileum i år, ettersom det aller første ble avholdt i 1909. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
AVBRUTT AV KRIG: Det internasjonale flyshowet ble avbrutt av både første og andre verdenskrig. AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
NYTT: En C130J Hercules, lik Norges nye militære transportfly, viser seg frem. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
GAMMELT: Flere kilder oppgir at Paris Air Show siden 2005 har vært det eldste flyshowet i verden. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
ULYKKER: To store ulykker trekkes frem de siste årene. Den største i 1973. Da krasjet et sovjetisk Tupolev TU-144 (faktisk det aller første serieproduserte eksemplaret). Hele mannskapet på seks samt åtte på bakken omkom. 15 hus ble ødelagt. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
MODERNISERT: Siste modell av en gammel amerikansk kampflyklassiker, F18 Super Hornet. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
MER F18: Super Hornet ble faset inn i den amerikanske marinen i 1999 for å erstatte Top-Gun-kjendisen F14 Tomcat. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
ULYKKE 2: Dette er fremdeles F18 på tur i dag. Men før vi glemmer det: Den andre store ulykken i flyshowets 100 år gamle historie skjedde i 1989 da en russisk Mig 29 krasjet. Piloten klarte å skyte seg ut. Ingen omkom.Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
FEILFRITT: I dag forløp oppvisningene uten uhell. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
MINIHERC: Alenia Aeronautica's Spartan ser ut som en liten Hercules - med bare to motorer. Slektskapet er nært, med italiensk vri. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
TRENING: Macchi 346 kommer fra en familie med militære treningsfly for piloter laget av Alenia Aermacchi i samarbeid med den russiske klassikeren Yakolev. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
F16: En amerikansk F16B viser seg frem. F16 er vestens største jagerflyprogram med over 4400 produserte fly til 25 land siden første flytur for 35 år siden.
PÅ VEI UT: Norge skifter ut sine F16 med F35 Lightning II, som trolig vil bli det største kampflyprogrammet siden F16. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
MULTIROLLE: I likhet med F16 så vil også F35 være et multirollefly, og således erstatte F16-flåter over hele verden. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
KLASSIKER: En C-121C Super Constellation er med til glede for veteranene der ute. Connie var både passasjerfly og militær arbeidshest fra 1943 og helt frem til 1978. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
FJERN SLEKT: En nerdete bemerkning er at Super Constellation faktisk har en liten forbindelse til Norges kommende kampfly F35 LightningII. Dennes navnefar, andre verdenskrigskampflyet P-38 Lightning, er nemlig lesten Constellation-flyene ble bygget på. Foto: AFP/PIERRE VERDY/SCANPIX
BOMBARDIER: Kanadiske Bombardiers stand med Learjet85 i forgrunnen. I bakgrunnen er fullskalamodellen av en Ariane V (t.v) og Ariane IV (t.h) Foto: AP/Remy de la Mauviniere/SCANPIX
OVERSIKT: Vel, slik ser det hele ut med vidvinkel. Paris - Le Bourget flyplass ligger 12 kilometer nord-nordøst for Paris, og feirer 90 år i år. Det var her Charles Lindberg landet etter den første transatlantiske flyvningen i 1927, og hvor den russiske ballettstjernen Rudolf Nureyev hoppet av i 1961. I dag først og fremst en flyplass for privatjetfly og slikt.

||| (Dagbladet.no): Det som skal være verdens eldste flyshow feirer 100 år denne helgen, og har alt åpnet dørene for spesielt inviterte på flyplassen Paris-Le-Bourget utenfor Paris.

Paris Air Show samler sivile og militære lufteventyr fra hele verden, og åpner for allmennheten fredag. Men alt nå har pressen fått en sniktitt på hva som vil vises frem. Blant de spesielle innslagene er et splitter nytt Air Tractor propellfly, utstyrt med to 12,7 mm gatling maskinkanoner, rakettutskytningsrør og et lite sortiment bomber. Og lettpansret Cockpit.

Den ligner på en klassiker fra Den andre verdenskrig, men dette er ikke et veteranfly for nostalgikere. Faktisk hevder produsenten Air Tractor at amerikanske myndigheter topper listen over kjøpere. Selskapet er mest kjent for å lage sprøytefly for å sprøyte avlinger og åkre, samt brannfly.

Men den kraftig modifiserte utgaven «Air Truck» er bygget for å sprøyte helt andre midler.

Ideen om å omgjøre sprøytefly til en lett anti-opprørerfly fikk Texas-firmaet av amerikanske myndigheter i 2002, opplyser designeren Lee G. Jackson til nyhetsbyrået AP.

- De trengte fly med skuddsikre motorer og cockpit, og selvtettende tanker, for sprøyteoperasjoner i Latinamerika, sier han.

Flyene er nemlig ment som et verktøy i krigen mot narkotika. Sprøyting av narko-avlinger er høyrisiko i land som Colobia og Peru. Flere helikoptre og jagerfly har havarert under operasjoner mot avlinger. De fleste fordi narkotikabandene eller gerillia på bakken skyter tilbake med håndvåpen.

Derfor er ikke bevæpnede propellfly helt nytt. Men de populære modellene på markedet, som Embraer Tucano og Beechcraft T-6 koster 10 millioner dollar per stykk, mens Air Tractor hevder å kunne levere sine til halve prisen. En god nyhet for fattige land, mener Jackson.

Produsenten mener også flyets aksjonsradius og kapasitet til å kunne holde seg fyvende i 10 timer gjør den meget interessant. Den over 3000 liters prøytemiddeltanken er nemlig byttet ut med en ekstern drivstofftank som gir stor radius. Nok til å krysse Atlanteren.

Og der sprøytetutene sitter festes det 250 kilos bomber, treløpers General Dynamics 12,7 Gatling-kanoner og rakettrør. Og flyet har plass til en rekke sensorer samt flares for å gardere mot luftvernsraketter.

- Grunndesignet er så fleksibelt at det i stor grad kan skreddersys kundens behov. Vi tror det er grunnen til at storaktører snuser på modellen. Blant annet USAs spesialkommando, sier Jackson til AP.