(Dagbladet.no): En tidligere medisinstudent fra Oslo og hans mor ble sjokkert, men likevel ikke overrasket da de først hørte om ambulansesaken fra Sofienbergparken. Mannen i 20-årene og moren har selv rystende opplevelser med akuttmedisin og ambulansetjenesten i Oslo.
Gjennom Helse- og sosialombudet i Oslo klaget til de til ambulanseansvarlig Ullevål universitetssykehus på behandlingen de fikk da mannen ble akutt og alvorlig syk med gallestein i fjor høst.
I svaret som kommer nå et halvt år etter episoden, legger ledelsen ved Ullevål seg flat for den behandlingen begge fikk da de ringte 113 for nødhjelp.
- Beklager på det sterkeste
- Prehospital divisjon beklager på det sterkeste den bryske og ubehagelige måten siste del av samtalen ble gjort, og at det ikke ble sendt ambulanse slik at pasienten måtte reise selv til legevakten. Vi beklager også at morens henvendelse ble besvart så bryskt uten at det ble gitt korrekt medisinsk hjelp, skriver divisjonsdirektør Arild Østergaard og leder av kvalitetsrådet, Anne-Cathrine Braarud Næss i beklagelsesbrevet fra Ullevål universitetssykehus, som har ansvaret for nødtelefonen og ambulansetjenesten i Oslo.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger