Spydde blod, ble bedt om å ta taxi

-Sønnen din er gammel nok til å ta vare på seg selv. Ledelsen på Ullevål legger seg flat i klagesak på ambulansenekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En tidligere medisinstudent fra Oslo og hans mor ble sjokkert, men likevel ikke overrasket da de først hørte om ambulansesaken fra Sofienbergparken. Mannen i 20-årene og moren har selv rystende opplevelser med akuttmedisin og ambulansetjenesten i Oslo.

Gjennom Helse- og sosialombudet i Oslo klaget til de til ambulanseansvarlig Ullevål universitetssykehus på behandlingen de fikk da mannen ble akutt og alvorlig syk med gallestein i fjor høst.

I svaret som kommer nå et halvt år etter episoden, legger ledelsen ved Ullevål seg flat for den behandlingen begge fikk da de ringte 113 for nødhjelp.

- Beklager på det sterkeste

- Prehospital divisjon beklager på det sterkeste den bryske og ubehagelige måten siste del av samtalen ble gjort, og at det ikke ble sendt ambulanse slik at pasienten måtte reise selv til legevakten. Vi beklager også at morens henvendelse ble besvart så bryskt uten at det ble gitt korrekt medisinsk hjelp, skriver divisjonsdirektør Arild Østergaard og leder av kvalitetsrådet, Anne-Cathrine Braarud Næss i beklagelsesbrevet fra Ullevål universitetssykehus, som har ansvaret for nødtelefonen og ambulansetjenesten i Oslo.

De legger seg flate etter å ha snakket med de involverte på jobb denne kvelden i november og etter å ha lyttet på lydloggen av den sju minutter lange samtalen fra mannen og seinere en kortere samtalen mellom moren og vakthavende på AMK.

Ambulanseutdannet selv

- Vi går ut med denne saken i håp om at det kan være til støtte for familien som ble så tragisk rammet i Sofienbergparken for noen dager siden, sier mor og sønn til Dagbladet. De ønsker å være anonyme. Denne saken dreier seg ikke om rasisme. Mor og sønn er hvite nordmenn oppvokst i Oslo.

Spydde blod, ble bedt om å ta taxi

I tillegg til medisinstudier, er mannen utdannet i USA til ambulanseoppdrag. Der har han også jobbet på akuttsentraler og i ambulanser, og han var derfor ikke i tvil om at han skulle ringe 113 da han fikk uutholdelige magesmerter.

Jeg husker ikke alt som ble sagt selv fordi jeg var så dårlig og spydde under samtalen. Den jeg først snakket med satte over til en kollega får å få hjelp til å vurdere situasjonen, sier mannen.

Spydde blod
Det framgår av lydloggen at mannen fortalte at han hadde blod i oppkastet, at han holdt på å besvime og at han ikke orket å ta seg selv til Legevakten. Samtalen dreier etter hvert over i et meget bestemt tonefall fra operatørens side uten at operatøren foretar noen ytterligere utspørring.

Han får heller ikke andre råd enn at han kan ta taxi og skal få drosjenummeret for øyeblikkelig hjelp, skriver ledelsen ved sykehuset i referatet av lydloggen.

Skulle fått ambulanse direkte

Østergaard og Braarud Næss slår fast at personalet på jobb denne kvelden ikke har fulgt prosedyrene for hva de skal spørre pasienter om – og at mannen skulle fått ambulanse allerede tidlig i samtalen.

Mannen trodde han skulle svime at, men rakk å ringe sin mor for å få henne til å ta ny kontakt med 113.

-Gammel nok til å ta vare på seg selv

- Jeg var fortvilet, maktesløs og sjokkert over måten jeg ble tatt mot på. Jeg forklarte at jeg var på jobb og ville bruke minst to timer på å komme hjem. Da kunne det være for seint. Jeg skjønte at han hadde alvorlige smerter. Men responsen var lite oppmuntrende: -Sønnen din er oppegående og gammel nok til å ta vare på seg selv, var den rystende beskjeden jeg husker fra samtalen med 113, sier moren.

Da hun endelig kom hjem, var leilighet tilgriset avoppkast, men tom. Rent intuitivt reiste hun til Legevakten, dit sønnen hadde kommet seg med hjelp av en meget servicevennlig drosjesjåfør. Hun fulgte smerteropene.

Feberoperasjon

Noen dager seinere ble sønnen operert for gallestein som hadde gått så langt at bukspyttkjertelen ble blokkert. Situasjon var så alvorlig at han ble operert til tross for at feberen ikke var kommet under 40 grader.

- De medisinske vurderingene i min sak og i Sofienbergparken er en sak. Men hva med behandlingen av pasientene - får norsk ambulansepersonell ingen opplæring i etikk og respekt? spør mannen.

Han minner om hovedregelen ved ambulanseutrykning da han jobbet i USA.

Pasienter MÅTTE bli med

- Vi fikk ikke lov til å la en pasient ligge igjen. Hvis pasientene nektet å bli med i ambulansen, måtte han eller hun først undertegne en erklæring om at det var på eget ansvar de ikke ble tatt med. Hvis ikke måtte vi konfererere med alarmsentralen der og da. Jeg vet ikke så mye om hvordan norsk helsevesen driver på dette området, men både disse hendelsene og andre episoder jeg har hørt om, tyder på at det har vokst fram en ukultur enkelte steder, mener den tidligere medisinstudenten.

LEGGER SEG FLAT: Divisjonsdirektør Arild Østergaard «beklager» på det sterkeste» at en Oslo-mann med alvorlige smerter ikke fikk ambulanse da han ringte 113. Mannen ble operert for alvorlige gallesteinlidelse tross over 40 i feber.