AKSJONERER: I sine år som Fremskrittspartiets generalsekretær kjempet Geir A. Mo for å få partiet i regjering. Som direktør for lastebileierene refser han nå Frp-statsråd Ketil Solvik-Olsen. Foto: Heiko Junge / Scanpix
AKSJONERER: I sine år som Fremskrittspartiets generalsekretær kjempet Geir A. Mo for å få partiet i regjering. Som direktør for lastebileierene refser han nå Frp-statsråd Ketil Solvik-Olsen. Foto: Heiko Junge / ScanpixVis mer

- Spytter lastebilnæringen i ansiktet

Direktør Geir A. Mo sterkt misfornøyd med tiltakene til sine tidligere Frp-venner i regjeringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klokka 13:30 i dag aksjonerer Norges Lastebileierforbund (NLF) utenfor Stortinget med krav om å innføre en forhåndsbetalt bombrikkeordning for å stoppe utenlandske transportfirmaer som ikke gjør opp for seg.

Fungerer ikke Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen varsler i dag at regjeringen innfører obligatorisk bombrikke fra 1. januar. Det mener Geir A. Mo, Fremskrittspartiets mangeårige generalsekretær (fram til 2012) ikke er godt nok.

- Her må det langt sterkere lut til. En ordning med etterskuddsbetaling, slik Samferdselsdepartementet legger opp til, kommer ikke til å fungere, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund.

Gir blaffen Han minner om at utenlandske transportører skylder 200 millioner kroner i bøter og bompasseringer.

- Vi ser jo at de useriøse gir blaffen når de får regning i etterkant.

Å fortsette med det er som å spytte norsk lastebilnæring i ansiktet, det er som å si at de ikke bryr seg. Helt uakseptabelt, mener Mo.

- Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opplyser at trailere som dropper bombetaling vil rødmerkes og vinkes inn til bøtlegging og hjullåsing i hyppige trafikkontroller?

- Det holder ikke. Regjeringen firedoblet antall kontroller i fjor og sjekket 50.000 vogntog i fjor vinter, noe som tilsvarer 22 dagers trafikk av lastebiler over Svinesund. Synes du ikke det sier alt om sjansen for å bli tatt, spør NLF-sjefen.

Små marginer Han viser til at det koster nesten 2000 kr i bompenger å kjøre tur/retur Oslo—Bergen med lastebil.

- For en norsk transportør utgjør bomkostnadene for en slik tur over 11 prosent av totalkostnadene. Da er konkurransefortrinnet stort for de transportørene som svindler.

Husk at marginene er små. Bransjen er allerede veldig presset og sitter igjen med bare to-tre kroner på hundrelappen, sier Geir A. Mo.

Jukser og stjeler Han sammenlikner det med at en del av butikkene i et kjøpesenter slipper å betale husleie.

- Vi ser dessverre en etablert kultur der useriøse aktører spekulerer i å jukse med bompasseringer, fotobokser, de nekter å betale for seg på ferger og vi ser at det begås dieseltjuverier.

Hvis norske myndigheter vil fortsette å se mellom fingrene med dette, vil vi se en massiv økning. Nå må vi legge opp et system som fungerer og skaper like vilkår i transportbransjen. Det er dette vi aksjonerer for utenfor Stortinget i dag, sier NLF-direktør Geir A. Mo.