- Stabburet lurer barn og voksne i ketsjupreklame

«Kjøp tre Idun tomatketsjup-flasker og få filmen Det regner kjøttboller», lokkes det i en reklamefilm. Problemet er at Stabburet har gått tom for filmen. Nå reagerer Forbrukerombudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Ombudet ber Stabburet stanse markedsføringen umiddelbart. De mener reklamen er urimelig og villedende.

- Å fortsette å oppfordre folk til å kjøpe tre flasker ketsjup for å få en film når de ikke har flere filmer å gi bort, er rent lureri, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kampanjen, som vises på TV, internett og i butikk, henvender seg direkte til barn, mener ombudet.

- Barn blir lett fristet når de «får» noe med på kjøpet. Når Stabburet lokker med en populær animasjon i bytte mot ketsjup, går det rett hjem hos mange barn - noe også kampanjens popularitet er et bevis på, sier Thon.

- Stabburet har ikke forutsett kampanjens popularitet og etterspørsel, men det er barna og foreldrene som blir sittende igjen med svarteper - og masse ketsjup, sier Thon.

(NTB)