Stadig flere blir «dataholikere»

Stadig flere toppledere i næringslivet «ruser» seg på informasjon, blir «avhengige» og sitter klistret til dataskjermene døgnet rundt, skal en tro en undersøkelse det internasjonale nyhetsbyrået Reuters har foretatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1 000 personer i ledende stillinger var med i undersøkelsen som har fått tittelen «Klistret til skjermen: En gransking av informasjons-avhengighet verden rundt», og tegner et skremmende bilde av en ny generasjon «dataholikere».

Halvparten av de spurte sier at de føler «en sterk trang» til å innhente informasjon, og 43 prosent medgir at de leter etter arbeidsrelatert informasjon også når de er på ferie.

Nesten halvparten av de spurte kjenner personer de ville ha betegnet som avhengige dersom informasjon hadde vært klassifisert som et rusmiddel.

«Ruset»

54 prosent hevder de føler seg «ruset» når de finner informasjonen de søker, mens tre av fire tror at datamaskiner, internet og informasjon generelt er i ferd med å bli vanedannende.

Fire av fem spurte sier at de føler seg drevet til å samle så mye informasjon som mulig for å holde tritt med kunder og konkurrenter, mens over halvparten medgir at de ikke greier å håndtere informasjonen de får fatt i.

55 prosent er redde for å ta gale beslutninger til tross for all informasjonen de har til sin disposisjon, og 60 prosent tror kostnaden ved å samle informasjon er større enn verdien av informasjonen.

Like mange sier at arbeidsdagene har blitt lengre som følge av all informasjonen som må gjennomgås, mens 72 prosent frykter at internett vil føre til at enda flere blir fullstendig besatt i jakten på mer informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frykter for barna

Informasjonsavhengigheten kommer ikke bare til uttrykk på arbeidsplassen, skal en tro Reuters undersøkelse.

Halvparten av de spurte næringslivslederne frykter at også barna deres skal bli «informasjons-junkies». Nesten halvparten av de spurte sier at barna deres foretrekker datamaskinen framfor vennene sine.

90-årenes narkotika

- Er informasjon 90-årenes narkotika? Er vi blitt fakta-fanatikere og informasjons-junkies? Det er en hårfin grense mellom det å ha nok informasjon, og det å få for mye informasjon, konstaterer den britiske psykologen Mark Griffiths i en kommentar til Reuters-rapporten.

Reuters regner seg selv som verdens største informasjonsleverand ør, og føler derfor et særskilt ansvar for utviklingen.

- Vi i Reuters ønsker å advare bedrifter og skoler mot dette økende problemet, så de kan sette i verk tiltak for å hjelpe sine ansatte og elever til å mestre og prioritere informasjonen og unngå disse problemene, sier Michael Foster som leder Reuters informasjonstjeneste.

(NTB)