HANDLER VIN HJEMMEFRA:  Stadig flere velger å logge seg inn på Vinmonopolets nettsider når de skal handle vin, sprit eller øl. Dermed kan rusle forbi polutsalget og heller bruke tiden til noe annet enn å stå i polkø. Foto: JEANETTE LANDFALD
HANDLER VIN HJEMMEFRA: Stadig flere velger å logge seg inn på Vinmonopolets nettsider når de skal handle vin, sprit eller øl. Dermed kan rusle forbi polutsalget og heller bruke tiden til noe annet enn å stå i polkø. Foto: JEANETTE LANDFALDVis mer

Stadig flere dropper polkøen

Salgsrekord av vin og sprit på nettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Omsetningen av vin, øl og sprit over internett økte med 20 prosent i fjor, sammenlignet med året før.

Det viser tall Dagbladet.no har innhentet fra Vinmonopolet.

I 2008 endte omsetningen av alkohol over internett på 50 millioner kroner. Siden 2003 har Vinmonopolet omsatt alkohol på denne måten for 173,5 millioner kroner.

- Det første fulle driftsåret med nettsalg solgte vi varer for 15 millioner kroner, sier Solveig Prestvik, salgssjef for e-handel i Vinmonopolet.

Netthandler mer
Hun sier at hver kunde i snitt bestiller flere flasker over internett enn i butikkene, men nettsalget utgjør bare en liten brøkdel av totalsalget til Vinmonopolet.

- I butikk handler kunder to-tre flasker om gangen, men på nettet var hver ordre i fjor i gjennomsnitt ni flasker, sier Prestvik.

- Hvorfor handler kundene flere flasker på nett enn på polet?

- Det kan nok være flere årsaker, men vi tror det skyldes at man har bedre tid og kan planlegge kjøpet bedre. Man kan sammenligne flasker og priser i fred og ro og lese anmeldelser, sier Prestvik.

Taus om tilbudet
34 200 bestillinger ble sendt inn over nettsidene til Vinmonopolet. Flest bestillinger kommer fra Oslo og Akershus, men sett i forhold til folketall er det flest bestillinger i fylker som Sogn og Fjordane og Finmark.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilbudet om å handle vin, sprit og øl over internett er innført slik at kunder i mer grisgrendte strøk, langt fra et pol, får samme mulighet til å handle som kunder i byer.

Siden 2003 har antall bestillinger økt med 150 prosent.

- Vi kan ikke reklamere for nettbutikken vår, men vi merker at stadig flere oppdager denne muligheten til å handle varer, sier Prestvik.

I fjor hadde Vinmonopolet 2,5 millioner brukere på sine nettsider. Selv om kundene i nettbutikken generelt handler flere og dyrere flasker enn de i butikkene, så er valget av varer ganske likt. Det går mest i vin og da rødvin. Deretter følger hvitvin, sprit og øl.

Polkø på Posten
Man kan få varene på tre måter. Enten hente flaskene i et polutsalg, hente varene på postkontor eller får de levert på døra.

Fire av ti valgte å hente polvarene sine på et postkontor i fjor. 35 prosent hentet det på sitt nærmeste pol, mens resten valgte å få de edle dråpene kjørt hjem.

Sistnevnte løsning er dyrest. Det billigste er å hente varene på polet. Da koster det bare 30 kroner pr. bestilling.

FusionCharts