Stadig flere misfornøyde kunder

Over 70 prosent av norske bedrifter har misfornøyde eller likeglade kunder. Samtidig øker andelen kunder som er klart misfornøyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser undersøkelsen «Norsk Kundebarometer» (NKB), som hvert år utføres av Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI og som legges fram tirsdag.

Mens det i fjor var 3 prosent av bedriftene som havnet i kategorien for «klart misfornøyde» kunder, ligger i år 11 prosent av bedriftene i denne kategorien. Blant de bedriftene som kundene er klart misfornøyde med, er Rimi, Posten, Burger King, Lindex, Dagbladet og Trondheim Energiverk Nett, skriver Dagens Næringsliv.

Bare tre av bedriftene i undersøkelsen har svært tilfredse kunder. Det er SkandiaBanken, Toyota og Interoptikk.

Norsk Kundebarometer måler kunders tilfredshet med private tjenester i over 25 forbrukerrettede servicenæringer. 9.500 norske kunder har i perioden fra oktober 2001 til januar 2002 blitt bedt om å vurdere bedrifter der de er faste kunder.

(NTB)