RÄVEN FULL AV PENGER: 2017 ble et rekordår for Fenix Outdoor Norge, selskapet bak merkevaren Fjällräven. Foto: Finansavisen.
RÄVEN FULL AV PENGER: 2017 ble et rekordår for Fenix Outdoor Norge, selskapet bak merkevaren Fjällräven. Foto: Finansavisen.Vis mer

Fjällräven

Stappfull pengesekk for Fjällräven

Har tjent 53 millioner kroner på to år.

(Finansavisen): Fjällräven-sekken har en tendens til å dukke opp «overalt».

Og selskapet bak merkevaren, Fenix Outdoor Norge, merker tendensen godt på kroppen. 2017 ble et rekordår, med nesten 29 millioner kroner i resultat før skatt.

Dermed har selskapet tjent hele 53 millioner kroner på to år, skriver Finansavisen.

Omsetningen steg 11 prosent fra 2016, og landet på nesten 148 millioner kroner i fjor.

Mest Fjällräven

Fjällräven står for det meste av salget, men Fenix Outdoor fører blant annet også varemerkene Primus, Globetrotter og tyske Hanwag (sko).

- 2017 ble egentlig et eksepsjonelt bra år for vår del og endte nok litt over forventningene, sier daglig leder Jon Arne Schjetne i Fenix Outdoor Norge til avisen.

Den tidligere landslagstreneren i langrenn mener forholdet mellom norske forbrukere og Fjällräven er veldig sterkt.

- Hvis man ikke hadde hatt det svenske flagget på siden av mange produkter, ville nok mange nordmenn trodd at merket var norsk, sier han.

- Til hverdags

Schjetne mener friluftsliv er «in» for tiden, og viser overfor Finansavisen til at antallet medlemmer i DNT bare øker og øker.

- Vi ser dessuten at mange av våre produkter i stor grad brukes til hverdags og på kortere turer. Det er ikke bare tidagersturer på vidda med storsekken, men mange bruker klærne og produktene våre på dagsturer.

Skandinavia er hjemmemarkedet for Fenix Outdoor, og mye av produktutviklingen baserer seg ifølge avisen fortsatt på at produktene skal brukes i nordiske skoger og fjellområder.

Likevel utgjør Norden en synkende andel av konsernets samlede omsetning, og under halvparten av fjorårets fem milliarder kroner.

- I Himalaya også

Veksten skjer først og fremst i Tyskland, Asia og Nord-Amerika.

- Fungerer produktene i Norge og Sverige, fungerer de stort sett også i Alpene, Himalaya og Rocky Mountains. Den tidløse skandinaviske designen blir godt mottatt mange steder i verden, forklarer konserndirektør for merkevarer Martin Axelhed i Fenix Outdoor overfor Finansavisen.

Konsernsjef Alex Koska påpeker overfor avisen at lønnsomhet er viktigere enn markedsandeler.

- Vi bryr oss egentlig ikke så mye om veksten og markedsandelene, men er mer opptatt av å beholde forholdet til kundene i lang tid. Det viktigste er at vi tjener penger, slik at vi kan være uavhengige og gjøre ting på vår måte, sier han.

Andre økonominyheter:
Godtebutikk plaget av sure kunder
Frykter nye avgiftshopp på bil