TAR INGEN SKYLD: Marius Hansen, daglig leder for Babcock i Norge, sier selskapet kan ta over én til to luftambulansebaser på tre måneders varsel. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TAR INGEN SKYLD: Marius Hansen, daglig leder for Babcock i Norge, sier selskapet kan ta over én til to luftambulansebaser på tre måneders varsel. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Står klar til å overta ambulanserotet på tre måneders varsel

Babcocks norske ledelse bryter stillheten, men tar ingen skyld for pilotkrisa som kan lamme norsk luftambulanse fullstendig.

I juni 2017 ble det klart at selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten med fly. De inngikk da en kontrakt med staten verdt 2,6 milliarder kroner.

Lufttransport AS tapte anbudet. Påfølgende oppsigelser fra selskapets piloter har medført at ambulansefly går ut av beredskap og at kapasiteten hos luftambulansen svekkes.

Det er i dag også usikkert om Lufttransport AS i det hele tatt er i stand til å bemanne ambulanseflyene fram til Babcock tar over neste sommer. Det bekrefter selskapet overfor Dagbladet. Da kan det vente dagsbøter som slår selskapet konkurs før kontrakten med myndighetene er omme.

I så fall kan Norge sendes ut i en alvorlig akuttmedisinsk krise.

To baser, tre måneder

Marius Hansen, daglig leder i Babcock, sier selskapet hans vurderer om de kan ta over baser fra Lufttransport før planlagt.

Og det hele kan gå relativt raskt, lover han.

- Luftambulansetjenesten HF har bedt oss vurdere om vi kan ta over baser tidligere enn planlagt. Dette er noe vi har stilt oss positiv til. Vi kan ta over én til to baser på tre måneders varsel. Og når de nye flyene våre kommer fra og med januar, kan vi suksessivt ta over nye baser, sier han til Dagbladet.

Som Dagbladet avslørte lørdag, frykter Lufttransport at nesten halvparten av pilotstyrken har sagt opp innen utgangen av juni i år. 13 piloter har allerede sluttet som følge av tilbud om dårligere lønnsbetingelser for å «fortsette» i nåværende jobb når Babcock tar over.

Minst 20 piloter har fått jobbtilbud fra Norwegian, men avventer situasjonen. Flere ventes å forsvinne, opplyser selskapet.

Vil ikke dele skylda

Marius Hansen i Babcock vil likevel ikke ta noe av skylda for pilotkrisa.

- Det er dagens operatør som er ansvarlig for beredskapen fram til vi tar over 1. juli 2019. Vi har tilbudt alle pilotene i dagens tjeneste fast jobb hos oss. Vi ønsker å finne en løsning som alle kan enes om og som skaper trygghet for pilotene.

Noe av årsaken til pilotmangelen i Lufttransport er opplæring. Det tar fem til seks måneder å erstatte piloter som slutter etter tre måneders oppsigelsestid. Regnestykket går altså ikke opp - det blir hull i turnusen og fly blir stående på bakken.

Garanterer beredskap

Tidligere direktør ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), Tor Ingebrigtsen, tok i går offentlig selvkritikk for ambulanseskandalen.

- Vi hadde som mål at anbudsprosessen ikke skulle skape problemer i en eventuell overgangsfase mellom to operatører. Vi forsto at et operatørbytte medførte risiko for svekket beredskap i overgangsfasen, men vi gjorde åpenbart ikke nok for å redusere denne risikoen. Det er jo helt tydelig nå, sa Ingebrigtsen til Dagbladet.

Marius Hansen garanterer at Babcock vil ha alle piloter selskapet behøver klare innen neste sommer.

- Vi har et myndighetsgodkjent program for rekruttering og opplæring av piloter. Våre instruktører har lang erfaring fra flyambulanseoppdrag, så vi er helt sikre på at vi har en komplett og kvalifisert pilotstab 1. juli 2019, sier han.

Økte lønninger

Babcock vant anbudet mot Lufttransport AS på pris. På kvalitet var sistnevnte selskap best.

Blant annet fordi anbudet ikke hadde krav om virksomhetsoverdragelse, altså at pilotene i Lufttransport automatisk ble med videre til samme lønn som i dag, kunne Babcock komme med et bedre anbud enn konkurrenten.

Nå som Babcock og pilotene skal forhandle, tyder mye på at Marius Hansen må oppjustere lønnsbudsjettene for selskapet. Han bekrefter overfor Dagbladet at disse økte lønnsutgiftene er noe Babcock «selvsagt skal dekke selv».