Star Tour: - Aggressive passasjerer

Informasjonssjef i Star Tour, Lena Petersson, sier til Dagbladet.no at flere av passasjerene opptrådde aggressivt da hjemreisen ble utsatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har hatt tre reiseledere på flyplassen fra klokka ett i natt, for å viderebringe informasjonen vi fikk fra flyselskapet. Vår ansvarlige på stedet sier at flere av passasjerene var sjeldent aggressive. Passasjerene er nok slitne og leie. Da har de mindre å gå på, og stiller store krav, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour til Dagbladet.no.

Passasjer Camilla Blom (23) bekrefter at det kom til sterke konfrontasjoner mellom passasjerer og reiseledere.

- Guidene truet med å tilkalle politiet, sier hun til Dagbladet.no.

Tre teknikere har jobbet med problemet siden klokka 1045 lokal tid i går. Når slikt skjer, kan det ta alt fra en time til mye lenger å ordne opp i problemet. Vi har vært avventende med å kjøre passasjerene for langt unna flyplassen, for plutselig er alt i orden. I tillegg er det slik at når kabinpersonalet har vært lenge på jobb, må det hentes inn nytt personal.

- Det kan virke som om dere spekulerer i at slikt vil ordne seg fort?

- Nei, det stemmer ikke. Vi beklager selvfølgelig at slikt skjer. Men det viktigste er sikkerheten. Vi kan ikke forutse hvor lang tid det tar før flyet er reparert. Vi håper at det ordner seg så fort som mulig. Hadde vi visst at det ville ta så lang tid, ville vi håndtert dette på en annen måte. Men en så lang forsinkelse er et unntak, og heldigvis for det.

Fikk beskjed seint

- Passasjerene har fått 80 kroner og en middag, etter å ha ventet i over 24 timer. Er det grei behandling av dem?

- Det må du ta opp med flyselskapet Britannia. De følger standardregler.

- Men passasjerene betaler Star Tour for reisen?

- Det er helt klart. Vi har et ansvar overfor våre gjester, og det er reiseleders ansvar bistå gjestene og gi dem god service. Men her glir vårt ansvar og flyselskapets ansvar litt over i hverandre. I tillegg tok det ganske lang tid før guidene fikk beskjed om forsinkelsen.