RASEPRAT: Toppsjefen i Starbucks, Howard Schultz, vil ha sine millioner av kunder og ansatte til å snakke om rasemotsetningene i USA. Foto: REUTERS/Jason Redmond
RASEPRAT: Toppsjefen i Starbucks, Howard Schultz, vil ha sine millioner av kunder og ansatte til å snakke om rasemotsetningene i USA. Foto: REUTERS/Jason RedmondVis mer

Starbucks vil at de ansatte snakker med kundene om rasisme

Kontroversiell kampanje i USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): - Vi har problemer i dette landet når det gjelder rase og raseulikhet. Vi mener vi er bedre enn dette, og vi mener landet er bedre en dette. Det er et behov for å vise hverandre medmenneskelighet, empati og kjærlighet, sier toppsjefen i den verdensomspennende kaffekjeden Starbucks, Howard Schultz, i en video til sine ansatte.

Med kampanjen «Race Together» («Rase sammen» journ.anm) ønsker Starbucks at de ansatte skal snakke med kundene om rasemotsetningene i USA. Derfor oppfordrer Schultz dem til å skrive «Race Together» på pappkrusene samtidig som brosjyrer med temaet utarbeidet av Starbucks og avisa USA Today vil bli delt ut.

Starbucks har også satt inn helsides annonser i New York Times og USA Today for å promovere kampanjen, som ble utløst av protestene etter at politiet i Ferguson i Missouri skjøt og drepte Michael Brown, og politimenn i New York kvalte Eric Garner i fjor sommer.

Anklages På sosiale medier som Instagram og Twitter har mange allerede begynt å bruke hashtagen #racetogether, men responsen blant kundene har så langt ikke bare vært imøtekommende.

Noen anklager selskapet for å kapitalisere på rasemotsetningene i USA, og at de heller burde satse på å ansette flere med en mer mangfoldig bakgrunn, melder NBC News.

Planen er å gjøre Starbucks, med sine 11 900 utsalgssteder bare i USA, til et trygt sted for kunder og ansatte til å dele sine personlige «rasereise», og Schultz satser på at disse samtalene skal kunne forandre hjerter og hjerner, få fram løsninger og ha ringvirkninger, skriver Forbes.

- Dersom kundene spør hva «Race Together»-orda på koppen deres betyr, forsøk å engasjere dem i en diskusjon, sier Schultz.

- Hjerteskjærende Starbucks har også tidligere forsøkt å vise samfunnsansvar blant annet ved å betale for sine ansattes høyere utdanning og ved å love å ansette tidligere soldater.
 
Ideen om den nye kampanjen kom under et møte Schultz holdt i selskapets hovedkvarter i Seattle i desember. I over en time sendte ansatte mikrofonen rundt og fortalte om sine personlige erfaringer med rasemotsetninger.

- De var følelsesmessige, hjerteskjærende, men tilliten folk har hatt i et trygt miljø til å dele sine historier og være sårbare, er utrolig og inspirerende, sier Schultz.

Siden har mer enn 2000 Starbucks-ansatte på steder med rasemotsetninger i Oakland, Los Angeles, St. Louis, Chicago og New York diskutert rase i åpne forum.

GIGANT: Kaffekjeden Starbucks vil ha sine ansatte og kunder til å snakke om rase. Foto: AFP PHOTO/Jewel Samad / FILES
GIGANT: Kaffekjeden Starbucks vil ha sine ansatte og kunder til å snakke om rase. Foto: AFP PHOTO/Jewel Samad / FILES Vis mer