PÅ STRØM:
Arne Asphjell og sønnen Audun Asphjell (bildet) kan sammen med samferdselsminister Liv Signe Narvarsete glede seg over nye lademuligheter for El-bil til sommeren. Nå skal det bygges 5000 nye. Far og sønn Asphjell har startet nordens første el-drosjeservice og ga samferdselsministeren en demonstrasjon rundt regjeringskvartalet på dette bildet. 
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
PÅ STRØM: Arne Asphjell og sønnen Audun Asphjell (bildet) kan sammen med samferdselsminister Liv Signe Narvarsete glede seg over nye lademuligheter for El-bil til sommeren. Nå skal det bygges 5000 nye. Far og sønn Asphjell har startet nordens første el-drosjeservice og ga samferdselsministeren en demonstrasjon rundt regjeringskvartalet på dette bildet. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

Starter bygging av 5.000 ladestasjoner for elbiler

De første skal stå klare i god tid før sommerferien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bygging av 5.000 nye ladestasjoner for elbiler landet rundt blir snart satt i gang, og de første skal stå klare i god tid før sommerferien.

Regjeringens krisepakke inneholdt 50 millioner kroner til formålet.

- Alle landets bykommuner vil få tilbud om penger fra denne potten, sier utviklingssjef Tore Hoven i teknologiavdelingen ved Statens vegvesen Vegdirektoratet i Trondheim til Dagsavisen.

Ordningen skal administreres av miljøprosjektet Transnova, som skal fordele pengene.

- De første av de nye ladestasjonene regner vi med er på plass i god tid før sommerferien, sier Hoven.

I dag finnes det noen hundre ladestasjoner i hele landet. De fleste av dem er plassert i Oslo, Bergen og Trondheim. Men små byer og tettsteder som Rygge, Ski og Ås har nå fått sine første ladestasjoner.

Norstart Norsk elbilforening håper at de 5.000 nye stasjonene blir spredt jevnt utover landet. Flertallet av de eksisterende elbilene har kapasitet til å kjøre opp mot 8 mil, og den nye Think-bilen kan klare 18 mil. Med så mange nye stasjoner vil det dermed være mulig å lage et nettverk som kan binde store deler av landet sammen, mener foreningens styreleder Espen Hauge.

Hoven opplyser at det kan bli aktuelt å støtte egne prosjekter, som for eksempel SØI, et samarbeid mellom Sundsvall, Östersund og Trondheim. SØI satser på å gjøre om E14 fra Sundsvall til Trondheim, via Östersund, til en grønn europavei innen 2012, med ladestasjoner på hele den 455 kilometer lange strekningen.

(NTB)