Staten bruker 75 millioner på PR-byråer

Sivilombudsmannen reagerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadig flere statlige etater føler et behov for medietrening og ekstra hjelp til mediehåndtering ved større kriser. I fjor brukte statlige etater 75 millioner kroner på å hyre inn hjelp fra PR-byråer.

Det er Aftenposten som har samlet inn tall fra 75 statlige virksomheter - departementer, direktorater, tilsyn og andre etater. Tallene viser at etatene brukte til sammen over 75 millioner på slike tjenester i fjor. Da er statlige aksjeselskap ikke tatt med.

Pengebruken varierer fra noen hundre tusen kroner til flere millioner. Storforbrukerne er Helsedirektoratet, fulgt av Norad, Kirkerådet og Statnett.

Det er byråer som Geelmuyden Kiese, Burson-Marsteller og Gambit HK som er mest brukt, mens mye omtalte First House benyttes i mer beskjeden grad.

Samtidig ansetter også staten stadig flere kommunikasjonsrådgivere. I departementene har antallet økt fra 15 i 1984 til 178 i 2011. Fra 2008 til 2011 har antallet rådgivere i offentlig sektor totalt vokst fra 1385 til 1820, ifølge Finansavisen.

Utviklingen gjør sivilombudsmann Arne Fliflet litt engstelig.

- Den kan gjøre at vanlige folks avmaktsfølelse øker. Den kan også svekke rettssikkerheten. For folk står ikke bare overfor et vanlig byråkrati, men også et byråkrati som går aktivt inn for å fremme sin sak, sier han.

Statssekretær Tone Toften (Ap) i Fornyings- og administrasjonsdepartementet forklarer utviklingen med økende medietrykk.

(NTB)