Staten dropper SAS

Victor Norman mener at SAS ikke er konkurransedyktig. Derfor gir han Norwegian Air Shuttle en kjempeavtale om å fly statsansatte. - Vi er skuffet, sier Siv Meisingset i SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Staten bruker enorme summer på reisevirksomhet. Hittil har SAS hatt den lukrative avtalen om å fly de statsansatte innenlands. Men nå er det slutt. Arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman har gjort kort prosess og gitt hele avtalen om innenlandsreiser til den ferske konkurrenten

Norwegian Air Shuttle.

Og ikke nok med det: SAS får heller ikke lov til å fly de statsansatte som skal reise på den travle ruta mellom Oslo og København. Dét er det billigselskapet

Sterling

som skal gjøre.

Mistet eneretten

Avtalen er verdt rundt 700 millioner kroner, ifølge Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Det inkluderer reiser i både inn- og utland.

- Tidligere hadde SAS hele pakka, sier informasjonsrådgiver Lisa Bang i departementet. Men denne gangen var flyselskapet for selvsikkert:

- SAS kom ikke med et godt nok tilbud, slår Bang fast.

Både pris og konkurransen i markedet har spilt inn når departementet har valgt å prøve andre selskaper enn SAS.

Innenlandsrutene utgjør to tredjedeler av alle flyreiser. SAS får ikke enerett på den siste tredjedelen, heller. Utenlandsreisene blir delt mellom til sammen syv flyselskaper. SAS får bare beholde noen av rutene: Oslo-Berlin, Oslo-Hamburg og Oslo-Zürich. I tillegg får de konkurrere med SN Brussel Airlines på ruta til Brussel.

- Brüssel er en viktig rute, sier Bang.

Fikk ikke beskjed

I SAS er skuffelsen stor over avgjørelsen.

- Dette er informasjon vi har fått via mediene, vi har ikke fått noen formell info. Vi er selvfølgelig skuffet, sier presseansvarlig Siv Meisingset i SAS.

SAS har gitt staten et tilbud med frist til august.

- Vi er innforstått med at det er opp til staten å velge sin aktør, det er noe vi må forholde oss til. Men vi har fremdeles en avtale med staten, og vi håper å få til avtaler med konkurransedyktige priser, sier hun.

- Stor dag

I NAS står jubelen forståelig nok i taket.

- Dette er en stor og god dag, slår informasjonssjef Jonette Øyen fast overfor Dagbladet.no.

Hun mener at avtalen med staten viser at de gjorde noe riktig da de valgte å satse på innenriksmarkedet. Men hun vil ikke love flere ruter hverken innenriks eller utenlands.

- Nå er det viktig at vi kommer i gang til høsten og høster noen erfaringer, sier Øyen.

Hverken Color Air eller Braathens overlevde på det beintøffe markedet, men NAS er optimister.

- Vi har stor tro på at vi skal klare det. Det er helt andre tider nå. Fra 1. august forsvant flybonusavtalen, som har vært et være eller ikke være for oss. Vi er nå i dialog med flere andre virksomheter om faste avtaler, sier Øyen.

Hun opprettholder løftet om at NAS skal holde et lavere prisnivå enn konkurrenten.

JUBELGUTT: Administrerende direktør Stig Willassen kan juble. Norwegian Air Shuttle har fått en gullavtale...
.. mens konkurrenten SAS nærmest flyr inn i solnedgangen.