Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Helge Ingstad»-forliset

Staten har saksøkt eieren av «Sola TS»

Rettssak til neste år.

UNDER VANN: Fregatten «KNM Helge Ingstad» synker mer og mer under vann. Video: Kystverket Vis mer

Rettssaken etter kollisjonen mellom fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS», starter i Bergen tingrett 21. september neste år.

Bergen tingrett har satt av 15 dager til behandlingen av saken, melder Teknisk Ukeblad.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med oljetankeren «Sola TS» fredag 8. november 2018. Fregatten ble totalskadd i kollisjonen og bare fem dager senere saksøkte staten rederiet Twitt Navigation Limited, som eier skipet.

TIL BUNNS: KNM «Helge Ingstad». Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
TIL BUNNS: KNM «Helge Ingstad». Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix Vis mer

Forsvarsdepartementet og rederiet er uenige om hvem som har skylden for skipskollisjonen. Det er Regjeringsadvokaten som skal føre saken for staten.

Ansvarsfordeling

- Hvordan ansvaret skal fordeles, er det opp til retten å ta stilling til. Utover dette ønsker staten ikke å kommentere enkeltheter i saken, skriver Knut-Fredrik Haug-Hustad hos Regjeringsadvokaten i en e-post til Bergens Tidende.

Etter kollisjonen opprettet rederiet som eier «Sola TS» et såkalt begrensningsfond for Bergen tingrett. Fondet skal i hovedsak dekke tingskade og er på 400 millioner kroner. Summen er den maksimale rederiet må betale for skadene på fregatten.

STORE SKADER: Forsvaret har frigitt bilder av KNM Helge Ingstad, tatt av Sjøforsvaret. Vis mer

- Saken gjelder i utgangspunktet bare spørsmålet om erstatningsplikt, ikke også tapets størrelse, forteller advokat Ole Kristian Rigland hos Regjeringsadvokaten til Teknisk Ukeblad,

- Fondet vil bare kunne dekke en liten andel av disse kostnadene, sier Rigland.

Flere rettssaker

Kostnadene for å reparere fregatten er beregnet til å ligge på mellom 12 til 14 milliarder kroner, mens kostnadene ved kjøp av et nytt tilsvarende fartøy er beregnet til 11 til 13 milliarder kroner.

Senere kan det komme en sak om utmåling av erstatning for tap som ikke er dekket av begrensningsfondet som rederiet har opprettet.

- Det er en vanlig måte å dele opp slike saker på denne måten, særlig hvis uenigheten primært gjelder skyldfordelingen, forklarer professor i sjørett Trond Solvang til Teknisk Ukeblad.

Advokaten for tankbåteieren Twitt Navigation Limited, Lars Inge Ørstavik, ønsker ikke å kommentere søksmålet overfor Bergens Tidende.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling