Stridens kjerne:  Forsvaret og Avinor krangler om tre millioner kvadratmeter flyplassarealer. Foto: Avinor/FA
Stridens kjerne: Forsvaret og Avinor krangler om tre millioner kvadratmeter flyplassarealer. Foto: Avinor/FAVis mer

Staten møter seg selv i retten

Avinor og Forsvaret har forsøkt å bli enige om prisen på flyplassarealer siden 2008, men har nå gitt opp. Til våren møtes de i retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Ideelt sett skulle vi gjerne blitt enige tidligere, men vi må forholde oss til realitetene. Vi har forskjellige oppfatninger av prinsippene, sier konserndirektør for strategi og utvikling Jon Sjølander i Avinor, til Finansavisen.

Dermed møter den ene statlige etaten, den andre i skjønnsretten. Stridens kjerne er tomter, bygninger og infrastruktur som Avinor skal overta fra Luftforsvaret, men de klarer ikke å enes om hva prisen bør være.

Forsvaret vil maksimere prisen for å sikre friske inntekter til egne aktiviteter og investeringer. Avinor vil betale så lite som mulig for å få regnskapene i sitt statlige AS til å gå i pluss, skriver Finansavisen.

Millioner av kvadrat Forsvaret har forventninger om at de nesten 3 millioner kvadratmeterne skal innbringe milliarder. Avinor på sin side mener de allerede har betalt for mesteparten, og at beløpet er en brøkdel. I flere år har byråkratene på begge sider gravd i egne arkiver for å underbygge egne argumenter.

- Motivet for å bruke skjønnsretten som et instrument, er for å få korrekt verdi på arealene og eiendommene, sier seksjonssjef Finn-Øyvind Langfjell i Forsvarsbygg til Finansavisen og fortsetter:

- Vi håper den er av en slik karakter at vi kan forholde oss til den.

Korrespondansen mellom Forsvaret og Avinor har pågått i årevis, og pipler tidvis over av frustrasjon for mot motparten. Det har vært avholdt noen møter, men aldri kommet til reelle forhandlinger. Heller ikke etatenes respektive departementer, Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet, har klart å løse konflikten.

- Vi har møttes flere ganger i sakens anledning, men fant det mest fornuftig å løse det på denne måten, sier Langfjell til Finansavisen.

Målet nå er at hele prosessen skal være ferdig til sommeren, og at Avinor så raskt som det er praktisk mulig skal overta arealene fra et luftforsvar som trenger langt mindre plass enn tidligere. Så kommer striden om å overta Bodø, Bardufoss og Andøya.

Flere nyheter Avinor henter 700 millioner
Norwegian på verstinglisten over flyforsinkelser
Widerøe vil dele opp selskapet