Staten vurderer å droppe Telenor

Statens e-postsystem går så tregt at det kan ta opp til flere timer før et e-brev kommer fram. Staten vurderer å droppe Telenor som leverandør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis Telenor ikke er i stand til å gjøre noe med dette, må staten se etter andre leverandører eller etablere en egen tjeneste, sier leder Jørgen Fog for internettseksjonen i Statens forvaltningstjeneste til Dagens Næringsliv.

Byråkratene i staten sender mellom 50 000 og 100 000 e-brev hver måned. Den store mengden gjør at e-posten hoper seg opp og det kan ta flere timer før den når fram til sin rette mottaker.

Problemet startet på grunn av dårlig kapasitet på Telenors server som oversetter e-post fra det globale internettet til standarden som brukes i staten. Forvaltningstjenesten mener også at oppfølgingsrutinene til den statlige telegiganten ikke fungerer tilfredsstillende.

Vi får mange klager fra våre kunder. De forventer at e-post skal bli levert i løpet av minutter, sier Fog til Dagens Næringsliv.

Staten er en veldig viktig kunde for oss. Forsinkelsene er kjedelige for oss og selvfølgelig for staten. Men nå har vi rimelig god kontroll, sier administrerende direktør Sverre Røkenes i Telenor Wichill som svar på kritikken.

NTB