OSLO 20090724:
Boeing 737-705 fra flyselskapet SAS med registreringsnummer LN-TUD går inn for landing på Gardermoen flyplass fredag formiddag. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
OSLO 20090724: Boeing 737-705 fra flyselskapet SAS med registreringsnummer LN-TUD går inn for landing på Gardermoen flyplass fredag formiddag. Foto: Kyrre Lien / SCANPIXVis mer

- Statene og bankene spleiser på SAS-lån

Den norske, svenske og danske staten går sammen med bankene om å gi milliardlån til SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sparepakken som dansk TV 2 først meldte om søndag, skal presenteres når SAS mandag legger fram resultatet for tredje kvartal, fire dager på overtid.

Etter det Dagens Næringsliv kjenner til, er kutt- og salgsplanen godkjent av bankene. Prosedyren ledelsen nå legger opp til, er ifølge avisens kilder at de ansatte via fagforeningene må akseptere kuttene. Først da kommer bankene til å gi nye lån. Det betyr at de ansatte i ytterste konsekvens kan velte hele spareplanen, noe som kan føre til at selskapet går konkurs. Dermed er de ansatte satt under et voldsomt press.

SAS har i dag 4,7 milliarder svenske kroner i tilgjengelig kreditt som utløper til sommeren. På grunn av skjerpede krav til solide banker i kjølvannet av finanskrisen, er det lite fristende å låne ut store summer til et flyselskap i turbulens. Løsningen blir derfor at bankene deler på engasjementet med den svenske, danske og norske staten, skriver avisen. Statene eier til sammen 50 prosent av SAS.

Istedenfor et syndikat som består av banker som alene bidrar med lån til SAS, er det dermed snakk om et syndikat som består av både bankene og statene, en løsning som ifølge Dagens Næringsliv ikke kommer i konflikt med EUs forbud mot statsstøtte, ettersom statene opptrer som en kommersiell bank og tar samme risiko.

Ifølge dansk TV 2 kommer SAS mandag til å legge fram en kuttplan som innebærer at 1.000 ansatte får sparken og lønnen til de gjenværende ansatte blir slanket med 15 prosent. Besparelsen beregnes til 2,6 milliarder kroner. Selskapet skal dessuten selge eiendeler for like mye. (NTB)