Statens 10 beste råd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. Ring Røyketelefonen, tlf. 80040085. 2. Bruk tid på å forberede deg. Sett en sluttdato. 3. Skriv ned dine konkrete grunner for å slutte. Ta lista fram igjen når du får røyksug. 4. Bruk gjerne nikotinerstatningspreparater. 5. Ta tilbake kontrollen skritt for skritt ved å bli klar over ditt røykemønster, og hvilke sigaretter du tenner automatisk. 6. Utsett røyken ti minutter etter måltider og når du får lyst på røyk. Du er sjefen! 7. Fortell dem rundt deg at du skal slutte. 8. Ha en plan klar for situasjoner hvor du kan få lyst på røyk. Gå ut av situasjonen som frister deg, og tenk gjennom hvorfor du vil slutte. 9. Vær forsiktig med kaffe. Virkningen av for mye kaffe kan forveksles med abstinens etter røykeslutt. Stimuler munnhulen og tennene med en tannpirker. Puss tennene. 10. Tenk på alt det positive som skjer med kroppen din nå som du har sluttet å røyke. Se deg i speilet og tenk på at aldringsprosessen nå går seinere. Gi deg selv en belønning når du har klart det. Kilde: Rådgiver Kristin Granborg i avdeling for tobakk, Sosial- og helsedirektoratet