KRAFTIG RØYKUTVIKLING: Fem personer omkom da to biler kolliderte inne i Eiksundtunnelen søndag kveld. Foto: Peder Heimland
KRAFTIG RØYKUTVIKLING: Fem personer omkom da to biler kolliderte inne i Eiksundtunnelen søndag kveld. Foto: Peder HeimlandVis mer

Statens vegvesen har ikke målt farten til ulykkesbilen

Vet ikke om de fire unge mennene som omkom i Eiksundtunnelen kjørte for fort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Statens vegvesen har ingen fartsmåling av Mercedesen med fire unge menn som omkom i Eiksundtunnelen søndag kveld.

Denne bilen var på vei fra Ulstein i retning Ørsta. Vegvesenets automatiske punktmåling er plassert helt i bunnen av tunnelen. Så langt kom Mercedesen aldri.

- Opplysningen om en fart på 150 til 200 kilometer i timen er derfor ikke registrert i våre automatiske målinger, men må eventuelt bygge på bremselengde eller et annet grunnlag som jeg ikke kjenner, sier senioringeniør Ruth Myklebust i Statens vegvesen Region Midt til NTB. Hun har ansvaret for automatisk trafikkontroll (ATK).

81 km/t i snitt

Myklebust opplyser at det fra klokken 21 til klokken 22 søndag passerte 41 biler i bunnen av Eiksundtunnelen. Disse hadde en gjennomsnittsfart på 81 km/t. Ulykken ble meldt klokken 21.12. Noen få biler kjørte inn i tunnelen etter at ulykken skjedde.

Myklebust ønsker ikke å opplyse konkret om farten på den andre bilen som var involvert i ulykken, en Volkswagen Caravelle på vei fra Ørsta mot Ulstein med en far på 52 år bak rattet.

Fra annet informert hold får NTB opplyst at hans antatte fart, målt i bunnen av tunnelen like før ulykken skjedde, var 83 kilometer i timen.

Vegvesenets punktmåling registrerer tidspunkt for passering, fart, vekt og lengde på alle biler. Bilnummer blir ikke registrert.

Høye hastigheter

- Det jeg kan si, er at det rundt ulykkestidspunktet ikke var registrert noen ekstremt høye hastigheter i tunnelen, sier Myklebust.

Hun vil ikke avvise at den ene bilen kan ha hatt høy fart, men viser til det arbeidet Havarikommisjonen sammen med politiet skal gjøre for å finne ulykkesårsaken.

I juni i år har punktmålingen nede i Eiksundtunnelen registrert enkelthastigheter opp til 155 km/t nede i tunnelen. Om dette er et utrykningskjøretøy eller et vanlig kjøretøy vet Vegvesenet ikke.

- Vi har lagt forholdene til rette for montering av fotoboks inne i tunnelen, men det er politimesteren som avgjør hvor fotobokser skal plasseres, sier Myklebust.

I Eiksundtunnelen har farten over tid vist et gjennomsnitt på 84 km/t, og dette er blitt vurdert til å være for lavt, selv om farten er betydelig høyere kvelder, helger og om natten.

Ulykken søndag kan føre til at det nå blir montert fotoboks i tunnelen.

(NTB)

I SORG: Innbyggerne i Ørsta er hardt rammet av ulykken og mintes i går de omkomne. Foto: Fridgeir Walderhaug
I SORG: Innbyggerne i Ørsta er hardt rammet av ulykken og mintes i går de omkomne. Foto: Fridgeir Walderhaug Vis mer