FÅR SKYLDA: Telenors nye konsernsjef Sigve Brekke får mye av skylda for konsernets dårlige omdømme. Foto: Albert Gea / Reuters / NTB Scanpix
FÅR SKYLDA: Telenors nye konsernsjef Sigve Brekke får mye av skylda for konsernets dårlige omdømme. Foto: Albert Gea / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Statlige giganter stuper i omdømme

Statoil, DNB og Telenor sliter med tilliten blant folk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Store statlig eide konsern som Statoil, DNB og Telenor stuper på TNS Gallups årlige omdømmemåling. Samtidig troner Vinmonopolet for fjerde år på rad på toppen av lista, med 85 poeng, etterfulgt av Mercedes og Toyota.

Statoil faller med 13 poeng fra i fjor til 39 poeng, DNB faller med 7 poeng og får 42, mens Telenor faller med 6 til 38. Alle befinner seg på bunn 20 i undersøkelsen. Den er vel å merke gjennomført i mars, før Panama-avsløringene, som har rammet DNB ytterligere.

For øvrig er Norwegian på vei opp igjen (18 poeng) etter et par turbulente år, men slås fremdeles av SAS. Tine gjør et stort hopp fra 15. til 6. plass.

Tabloide riksmedier som Dagbladet og VG figurerer i bunnen av lista sammen med bl.a. NextGenTel, NSB og Facebook. Dagbladet ligger helt sist.

68 virksomheter er med i undersøkelsen, der 5088 personer er intervjuet.

- Trist TNS Gallups omdømmeekspert Jonny Nordøy er ikke overrasket over at flaggskipet Statoil sliter.

- Det er trist å se, de har gått fra å være et selskap der alle ville jobbe, til et sted det ikke er hyggelig å være. Det meste dreier seg om profitt, og samfunnsbyggeren Statoil har blitt borte på veien. De framstår i dag som et ganske kaldt og ganske kynisk selskap, sier Nordøy til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samme attest får DNB. Telenors nedgang tilskriver han delvis at Vimpelcom-skandalen har trukket i langdrag, samt kontroversen rundt den nye konserndirektøren Sigve Brekke.

- Fortjener kjeft Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor og leder for Norsk Kundebarometer ved BI, sier funnene ikke kommer som en overraskelse.

- DNB fikk juling hos oss også. Det skyldes for det første massenedleggelsen av filialer, for det andre er de ofte i tvist med kunder. Det er tungt for dem, men de fortjener en del kjeft, sier han til Dagbladet.

Statoils nedgang skyldes ifølge Silseth korrupsjonsavsløringene i Afrika og Aserbajdsjan, samt at de har kuttet en del bemanning på grunn av oljekrisen.

- Ledelsesproblem Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole, forklarer Dagbladet og VGs bunnplasseringer med at riksmediene sliter med merkevaren.

- Ikke på grunn av journalistikken, men fordi de skal finne minste felles multiplum som skal treffe lesere fra Kirkenes til Oslo. Ingen liker liksom Dagbladet, sier professoren.

Andreassen roser vinneren, Vinmonopolet.

- Polet har gjennomført store endringer i butikken og sortimentet, og har gått fra et introvert image til å bli Norges ledende faghandel, sier han.

- Krevende - Det er dessverre ikke overraskende at vi har en nedgang i år. Det har vært en ganske krevende sisteperiode med bl.a. Vimpelcom-saken, sier Torill Uribarri, Telenor Norges kommunikasjonsdirektør, til Dagbladet.

Uribarri påpeker at Telenor har fått god respons på nye tilbud som roaming i Europa med norske priser, samt utbygging av 4G/4G+-nettet.

- Men det er bare å brette opp ermene og jobbe som bare det for å få opp omdømmet, sier hun.

Statoils informasjonsdirektør Bård Glad Pedersen sier konsernet ikke er overrasket over tilbakegangen, med tanke på det sterke fallet i oljeprisen det siste året.

- Det har ført til lavere aktivitetsnivå og færre arbeidsplasser, det gir utslag i delene av landet som er mest påvirket, sier han til Dagbladet.

Pedersen framholder at omstillinger er i gang.

- Vi startet omstillingene allerede mens oljeprisen var høy, og fortsetter nå når den er lav. Det er viktig for konkurransekraften og tilliten, sier han.

- Ikke fornøyd - Denne målingen - som er gjennomført før Panama Papers-saken - er vi naturligvis ikke fornøyd med, sier DNBs informasjonsdirektør Even Westerveld til Dagbladet.

- Vi jobber for å fortjene kundenes tillit hver dag, og dette er nok først og fremst en tilbakemelding fra de kundene som ikke var fornøyd med at vi la ned halvparten av filialene våre. Det forstår jeg veldig godt, sier informasjonsdirektøren.

- Samtidig har vi brukt mye tid på å utvikle digitale tjenester som Vipps, som folk elsker. Og de siste månedene har vi invitert over 50 000 analoge kunder på nettbankkurs, med veldig gode tilbakemeldinger.

TOPPLISTA: De 48 virksomhetene som kom best ut av det i undersøkelsen, med Vinmonopolet klart på topp. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet, TNS Gallup
TOPPLISTA: De 48 virksomhetene som kom best ut av det i undersøkelsen, med Vinmonopolet klart på topp. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet, TNS Gallup Vis mer